9/20/2023

Burgas

Burgas-Nessebar-Sunny Beach

Gyermekkoromban sokat hallottam ismerőseimtől hogy  a Fekete tengernél nyaraltak nekem ez kimaradt.2013-as Istambul-i utam során eljutottam Rumeli Feneri-be,a Fekete tenger Bosporus torkolatához,de itt sziklás, hirtelen mélyülő volt a tenger.

2016-ban Buláriába is sikerült eljutnom,de az idő szűkössége miatt akkor csak Szófiát fedeztem fel.A család unszolása miatt kerestem olcsó repülési lehetőséget,így találtam Burgas-t Debrecenből a Wizzair kínálatában szeptember elejére, aminek menetrendje péntektől hétfőig egyezett a szabaddá tehető napjaimmal.Az utószezon miatt ilyenkor már lutri az időjárás ,de nekünk végig kellemes időt sikerült kifognunk.A repülőjegy 2 főre retúrba 30000 ft-ba került,kézipoggyásszal,semmilyen plusz szolgáltatással.Később volt olcsóbban is,de örültem neki ennyiért is.A kevés használható beszámolóból amit sikerült találnom  hamar kiderült ,hogy nem Burgas a legszebb turista célpont a Bolgár riviérán,ezért a szállást nem ott hanem Európa legrégebbi 3000 éves városának Nesszebárnak új város részén foglaltam  A szoba egy magánlakás egyik szobája volt 2 főnek 3 éjszakára 17500 ft (92 BGN ) booking.com-on foglalva.

2023.09.08. Péntek
A debreceni repülőtérre a menetrend szerinti helyi busszal mentünk ki.A biztonsági ellenőrzésen kivételesen nem dobták ki a borotvámból a zsilett pengét
Az utasváróban Uniqum kóstoló volt 3 félét lehetett kóstolni.(egyik sem ízlett )A repülőtér melletti ipari park teljes beépítése folyamatban van,valószínűleg ezért készül a 2.-k kifutópálya kell a cargo-nak.
Gépünk W6 7875 DEB-BOJ A321 (10F és 12F vészkijárat nagy lábtérrel ablak mellett) (Zsömle József kapitány ) eseménytelen út keresztbe repülve Romániát ,majdnem teltház (kevesebb utasra számítottam )Pontos érkezés BOJ-ra ami Sarafovo települést takarja, innen  Burgas 12 km délre Nessebar 24 km északra A repülőtérről ki kell menni, a felüljáró után már látható a buszmegálló (5 perc séta).

A Burgasból érkező 10-es buszra 5 percet vártunk(M-bus érkezett)Mindkettőnknek jutott szabad ülőhely a  35 perces útra. A jegyet a buszon a kalauz néni árulja ,Nessebar-ig 8 leva/fő ( Itthon 20 levát váltottam, mert kint a buszokon nincs kártyás fizetésre lehetőség )17 óra 52 kor érkeztünk meg Nessebar óvárosának bejáratánál található buszállomásra.

Még szűk 2 óráig világos volt ezért megcsodáltuk a kikötőt,a tengert, Szent Miklós a tengerészek védőszentjének szobrát és  Nessebar jelképét az 5.ik 6.ik századi ottomán időkből megmaradt szélmalmot(melyben mini múzeum is ki van alakítva belépő 4BGN )Innen a szállásunkra sétáltunk ami kb. 1 km-re volt a malomtól

Otec Paisij 58  közvetlenül a Janet Supermarket mellett a sétálóutcán. A szoba tiszta ,rendezett volt elfoglalása után  vásárolgatunk majd lesétáltunk a Nessebar dél parti strandjára( 400 méter ),de ekkor már sötét volt.Az esti fények és a  tenger parton való pihengetés után a szálláson hamar elaludtunk.

2023.09.09 Szombat
A Janet Supermarket oldalában egy remek pékséget találtunk a helyiek is itt vásároltak, innen reggeliztünk majd a buszállomásra sétáltunk.Az időjárás jelentés remek napos időt jósolt ezért döntöttük a Napospart mellett.Az 1-es (DS/Mbusz) negyed óránként közlekedik Nessebar és a Napospart végében lévő Sveti Vlas között jegyár 2 leva/fő irányonként.

Mi a Centrum megállónál szálltunk le kb 15 perc utazás után.Itt egy kis sétáló utca vezet le a molóig,ahonnan amerre a szem ellát csak fürdőzők tömegét lehet látni 8 km hosszan.A víz kellemes hőmérsékletű volt, a part nagyon lassan mélyülő.

Csípő,rugó ,harapó víziállatoknak nyomát se lehetett látni Két csobbanás között a pihenőpontunk mellől induló parasailingeseken és a jetskiseken ámuldoztunk.Ebédidőben

A Kuban hotel melletti Janet-ben vettünk sült halat és sütiket.A Mcdonalds-ból fagyit. A nap erejét sikerült lebecsülnünk néhány óra alatt vörösre égtünk.A molótól Nessebar-ba menetrend szerint közlekedő motoros hajó ott tartózkodásunk alatt egyszer sem jelent meg ,ezért késő délután busszal mentünk vissza Nessebar-ba.Az első nap felfedezett gyros árusnál megvacsiztunk,majd korán lefeküdtünk.

2023.09.10. Vasárnap
Ezen a napon is remek napos időre ébredtünk ,de szellő helyett erősebb szél fújt.(a strandolós részeken a sárga zászló váltakozott a pirossal.)A mai napot Nessebar óvárosának felfedezésére szántuk.

Bizánci városfal maradványok
 (Nessebar óvárosa teljes egészében az Unesco világörökség részét képezi)

St Stephan templom (valószínüleg) a 10.-ik századból

Krisztus a Pantocrator  templom 13.-ik 14.-ik század

Sveti Spas templom 17.-ik század kívülről

Sveti Spas belső az ablakon belesve

Sveta Paraskeva 13.-ik 14.-ik század

Egy működő nem múzeum templom mise közben  Theotokos elszenderülése templom belűlről

és kívűlről

Eleusi szent anya  templom a félsziget végében a 6.-ik századból

Régi szélmalom romjai

St Sophia templom maradványai  az 5.-ik századból

A műemlékek után fügebor kóstolás a Messembria utcában (ez finom volt )

A nap hátralévő részében pihengettünk vásárolgatunk strandolgatunk a szállásunkhoz közeli Déli strandon.

2023.09.11. Hétfő
Az utolsó napunkra a repülőnk hazaindulásáig  Burgasz  városának felfedezése szerepelt.  A szállásról korán  kicsekkoltunk, majd a buszállomáson a 06 óra 50 perces 10-es buszra szálltunk, de most nem a reptéren hanem a végállomáson Burgaszban szálltunk le.(8 leva/fő)  kicsivel 08 óra előtt érkeztünk meg a Burgas-i Déli buszállomásra Innen indul a város sétáló utcája, amit egy  reggeli után el is kezdtünk.

Szovjet felszabadulási emlékmű  ( Aljosha ) a Trojkata téren
Az  Aljosha emlékmű oldalsó része

Szt Ivan Rilsky Templom

Antifasiszta emlékmű a Sea parkban

0.-ik kilométer emlékmű

Könyv alakú padok az Aljosha közelében

Cirill és Method katedrális kívülről

és belülről

a Burgas-i moló a tengerész emlékmű melöl

és maga a tengerész emlékmű

Kb.14 óra körül járt az idő célirányosan a busz állomás felé indultunk.A buszállomásról 14 óra 20 kor indult a 15-ös Burgasbus  (helyi busz) a repülőtérre 1,5 leva/fő. ekkor már túl voltunk 11 km sétán ezért jól esett a pihenés  a buszon.A Burgasbus nem a repülőtéren kívül, hanem bent a terminál oldalában állt meg.A pihenésen kívül még megnéztem  kerítésen kívülről a repülőtér előtti kis Aeroparkot és a közeli Billa-ban elköltöttem a maradék aprópénzünket.W6 7876 BOJ - DEB 17 óra 55 től 18 óra 30-ig A321 majdnem teltház  (kapitány újra Zsömle József ) (a rendszer mindkettőnknek ablak mellé sorsolt helyet 24a 29f ) Itthon Dani fiunk jött elénk kocsival, egyből a kezébe nyomtunk 2 db nagy sajtos bureket, amit még reggel vettünk kemence melegen.Mindketten remekül éreztük magunkat.Kár hogy vége ennek a nyárnak is.