2/07/2024

Jereván

Jereván-Garni-Vagharshapat
2 nap Low Cost




2016-os Grúziai utamnál ( itt ) felmerült hogy Tbilliszi-ből át kellene vonatozni
Jerevánba megnézni az Ararat-ot. A terv a Grúz vonat lassúsága és örökös időhiányom miatt nem valósult meg. Az azeri baltás gyilkos kiadása miatt, a két ország között 2012 óta nincs diplomáciai kapcsolat és ezért  légi összeköttetés sincs. Légiúton Magyarországról csak átszállással  lehet elérni  Jerevánt. Sokan Bécsből repülik, én a 2023 év végén  Debrecenből indult  Róma Fiumicino járattal tettem meg,  ami onnan  napi járat A felkészülés 70 %-át a tömegközlekedéssel való ismerkedés tette ki , a Yandex map  és a T armenia menetrendtervezőjét tanulmányozva.(Így is voltak eltérések,  de semmilyen fennakadást nem okoztak.)



2024 01 26 Péntek

A debreceni repülőtérre a hajnali induláshoz a fiam vitt ki kocsival a gépem W62723 Airbus 320   DEB-FCO  (5020 ft ) 07 óra 25 perckor indult 09 óra 15 perc előtt néhány perccel érkezett, Sári Csaba kapitány , székem 28F ablak mellett,  eseménytelen út.Azért hogy bírjam a két nap gyaloglást Jerevánban ezért nem mentem be Rómába, hanem a reptéren vártam meg a következő járatom.Rómában már jártam 2012-ben beszámoló itt

 


Fiumicino Leonardo nem átjárható reptér (Az érkezés nem egybenyitott az indulással )ezért újra át kellett mennem  a  utasbiztonsági ellenőrzésen. A várakozási időben szunyókáltam a  lábtámlás székeken és hallgattam a kihelyezett zongorákon  amatőr zongoristák játékát többnyire Zimmert és Einaudit játszottak .A gépem W4 8335 Airbus  A321 Neo FCO-EVN (29,99 euro )Wizzair Malta székem 22D  20 óra 05 -től 03 óra 05 percig repülte az utat A 4 óra  útidőt végig aludtam.

2024 01 27 Szombat

Jereván Zvartnots nemzetközi repülőterén az útlevél ellenőrzés gyorsan ment, a Fastbank reptéri fiókjában váltottam euro-t örmény dram-ra,  1 euroért 430 dramot adtak ( a belvárosban 438-on váltották) A reptéri busz csak készpénzt fogad el, ezért is muszáj volt itt egy keveset váltani.08 óra 15-kor világosodott ezért a várakozási időben ülve szundikáltam még 08 óráig, amikor a reptér előtti 100-as busszal elindultam a belvárosba.( A transzfert tömeg közlekedve a 100-as óránként és a 203-as félóránként közlekedő busszal lehet megoldani , mindkettőre a díj 300 dram melyet a sofőrnek kell fizetni )

 


A mai napra a meteorológia enyhe hóesést ígért, ami 19 óráig néhány perc szünettel folyamatosan esett.A hópelyhek nem voltak nagyok és hideg sem volt de a látótávolságot korlátozta .A 100-as busz végállomásán a French Square-n szálltam le az Operaháznál.Első utam egy SAS szupermarketbe vezettet ahol meleg kávét és friss péksütit vettem A bolt melletti YeritasardakanB  buszmegállóban szálltam fel a 10-es számú buszra ,ami a Victory park bejárata ellőtt tett le ( a városban közlekedő buszok  100 dram ba kerülnek ) 


 

 A Victory park egy domb tetőn terül el.Nem az itt elterülő  vidámpark miatt jöttem fel   hanem az a mögött álló 22 méter magas  Örményország anyja szabadságszobor miatt.Itt egy Sztálin szobor állt melyett 1962- ben cseréltek ki az Örményország anyja  szoborra .A 29 méter magas talapzat megmaradt ,melynek alsó színtjén eltemetett orosz tábornokokok sírjai maradtak (Invadilusok mintára ). A földszinti részen a hegyi Karabah-ban elesett Örmény katonák emlékkiállítása található (fotók és személyes tárgyak) 

 A múzeum 10 órakor nyitott, de engem 08 óra 50 kor beengedtek.A múzeum ingyenes, de adományt elfogadnak.Visszafelé ugyanígy mentem csak egy busz megállóvalóval hamarabb szálltam le,

 így csak két utcányira voltam a Matenadaran-tól a ritka dokumentumok kutató intézetétől  és múzeumától, melynek épülete előtt Mesrop Mashtots az örmény ABC megalkotójának óriás szobra áll (A róla elnevezett sugárút végén ). A múzeumba nem mentem be, de aYoutube-n megtekintettem mit láttam volna.Innen vissza sétáltam a YeritasardakanB buszmegállóba és a 20 számú busszal elmentem a GAI busz állomásra innen indulnak távolsági buszok Garniba az I. században épült pogány templomhoz A viteldíj 500 dram volt, és 49 perc alatt tettük meg a 20 km távolságot ( a T armenia  csak a 284-es buszt jelöli Garniba,de a valóságban a 266-os buszok  közlekedtek) A vezető bácsi végig cigarettázta az utat és az sem zavarta hogy 20000 dram büntetés volt kiírva a cigarettázásért.(lehet ez csak az utasokra vonatkozott) Angolul nem tudott ,de  a templomhoz vezető utca előtt tett ki és mutatta hogy itt menjek végig (kb. 1 km ) .

 Azt terveztem, hogy befizettem az 1500 dram belépőt a templomba,de miután láttam hogy balról a völgybe vezető út felől remekül látszik  ingyen is, erről a tervemről letettem. 

 Egy magán  taxissal megegyeztem hogy 2700 dram-ért levisz a Geghard kolostorhoz és vár rám 20 percet, majd le tesz a Goht-i busz állomáson.(Ide tömegközlekedés nincs, az út kb 10 km, félúton 5 km-nél Goht) A Geghard kolostor  a 10-13. században épült, félig sziklába faragott kolostorkomplexum.Az Unesco védettsége alatt.


 A templom közepén a sziklából eredő hegyi patak páratlan (láttam idegenvezetőt aki ivott belőle.)

 

 Gyorsan elrepült a 20 perc néhány perc késéssel érkeztem meg a taximhoz ,de a sofőr nem problémázott.Goht-nál kitett ahonnan visszabuszoztam a GAI-ra, majd a Yeritasardakan B-re itt átültem a Metróra (narancssárga müanyag tokennel müködik 100 dram)  és elmentem Barekamutyun állomásra. Az Szovjet  időkben  ezt Druzsba-nak (Barátság)  hívták és meghagyták a régi cirill betűs állomás feliratokat.Itt a 3 számú buszra szálltam, ami végig vitt a Kievyan úton és hídon és a Karen Demircsján Sport- és Koncertkomplexum előtt állt meg a hegyen.Az épületben Japán napokra készültek miután több maffiózót sikerült lefényképeznem, megkértek töröljem a képeket.Az épületet megkerülve jutottam el 

 a Tsitsernakaberd Örmény népirtás emlékművéhez mely az 1915-ben a Törökök által , másfél millió  lemészárolt Örménynek állít emléket. 


 A földalatti múzeum már zárva volt, de a fogadóterébe még sikerült bemennem.

 A hegyről lefelé egy hosszabb sétával(1,6km ) értem el az Ararat konyakgyárat ami 1887 óta áll és gyártja világhíres italát.Az Ararat hegyet a törökök 1920 -ban elcsatolták ,de a márkanevek megmaradtak.

 Vezetett túrára nem fizettem be, de megnéztem a gyár ajándék boltját és udvarát (SPOILER következő napi éttermi látogatásom során megkóstoltam az 5 éves Ararat konyakot)A gyár előtt a Victory hídon(egyesek szerint a részegesek hídja ,mert a konyakgyárat köti össze a túloldalban álló Noy bor és vodka gyárral) kelltem át a Hrazdan folyó felett. Innen elsétáltam a nem túl messze lévő 

 

St Sargis templomba, majd az innen a pár száz méterre álló, az ország egyetlen Perzsa mecsetéhez a 

 Kék mecsethez .Nagyon kedvesen fogadtak,jó szóval és meleg takaróval, hogy melegedjek.Innen a mecsettel szembeni 

 

Yerevan city market nevű szupermarketbe mentem vásárolgattni, majd az  emeleti szinten ingyen wifi mellett megettem a Kék mecsett melletti cukrászdában vásárolt nagyon finom tortákat Kis sétával jutottam el a Nalbadyan street-re ahol az Areva hostel-be volt szállásfoglalásom  a Booking-on keresztül.A szállás tiszta volt, rendezett,jó értékeléssel 2700 dram 1 fő/éj főleg oroszokkal volt tele (úgy tűnt életvitelszerűen itt laknak)Voltak még terveim estére ,de fáradt voltam a megvalósításukra..Zuhanyzás után szemtakaróval és füldugóval reggelig aludtam.

2024 01 28 Vasárnap

08 órakor ébredtem a szállásomhoz a főtér a Republic square volt legközelebb.Ide indultam először ,hogy megnézzem vannak e lezárások , korlátozások

mivel a mai nap a Hadsereg napja  (nemzeti ünnep),  szerencsére sem a főtéren, sem máshol semmilyen korlátozásba nem futottam bele.(valószínűleg az elvesztett hegyi Karabah miatt  volt csendes ünnep) Itt áll a kormányzati épületeken kívül a Történelmi múzeum is. (neten virtuálisan végigjárható,nem jelentős látnivaló.)

 És csodák csodájára  itt egy árkád alatt pillantottam meg, az Ararat hegységet a házak fölé emelkedve a reggeli fények rózsaszínűen tükröződtek rajta. (minden jelentéktelen helyszínen csinálok 4-5 fotót ,itt egy fotót csináltam jó messziről és az sem lett  jó.Azt gondoltam nemsoká indulok busszal a hegyhez közel és majd akkor szuper fotókat fogok csinálni.SPOILER ez nem jött össze. Innen a Vernissage bolhapiacra mentem az árusok még pakoltak kifelé,de nekem ennyi is elég volt belőle.Innen nincs messze 


 a Megvilágosító Szent Gergely katedrális  , ahol a reggeli misére gyülekeztek.2001-ben épült az 1700 éves keresztény állam ünnepére ,bent 1700 szék várja a híveket.Nincs messze ide az 



 



Armanian market ami egy hagyományos fedett piac,de a sok turista miatt a hűtőmágnes is a fő árucikkeké vált.A Zoravar Adranik metróállomásról  mentem vissza a Yeritasardakan állomásra, ahol átszálltam a 77-es buszra, mely a 

 

Kilikia busz állomásra vitt.A 203-as távolsági mikrobusz innen indul    Vagharshapat-ba   az Örmény apostoli orthodox egyház központjába az Ecsmiadzin- hoz  300 dram irányonként Az időjárás mára csapadékmentes szép időt jósolt ,de félúton járhatunk, amikor mentünk bele a sűrű tejfehér  ködbe.Vagharshapat főterén az épületeknek csak a sziluettjét láttam, az ablakok összemosódtak a házfalakkal..

 

(Az Ararat hegység innen sokkal közelebb van mint Jerevánból ,mint fentebb írtam arra számítottam hogy a hegyet innen jobban fogom látni ,de örültem hogy az orrom hegyéig elláttam. )Az Ecsmiadzin területére lépve elindultam mások után.

 A gps-n hamar látszott hogy a St Gayane templomhoz mennek .

 

A templom 650-ben épült (  245 évvel a magyar honfoglalás előtt) Katartikus élmény volt bent hallgatni a gyönyörű énekeket.

 

Óriási szerencsém volt ,hogy mikor kijöttem a templomból a köd elkezdett felszállni   és jó látótávolság mellett körbe tudtam nézni 

 

az Ecsmiadzin katedrálist amit 303-ban építettek  így a világ egyik legrégebbi keresztény temploma 

 (sajnos  2024 májusig belső felújításon esik át,így bemenni nem tudtam.)

 

A területen még megnéztem a katedrális mellett egy kis kápolna termet ami nyitva volt , 

és a  Szent Arkangyal templomba is be tudtam térni ,a 

 

III Tiridates és Megvilágosító Gergely emlékmű is láthatóvá vált .A203-as  buszra nem kellett várnom ,ahogy ki értem egyből jött A Kilikia-nál átszálltam 77 buszra és a Mashtots sugárúton szálltam le, ahonnan egy sarok  a 

 

 Cascade Jereván turista látványossága egy dombra épített szökőkút parkkal,szobrokkal 572 lépcsővel .A tegnapi hó ami reggelre ráfagyott a lépcsőkre, a  vakító napfényben elkezdett olvadni és kicsit csúszóssá vált.A szobrok viccesek és giccsesek,de ilyenre is szükség van .A belső részek be voltak zárva így a mozgó lépcsőt nem tudtam igénybe venni ,gyalog tettem meg az utat felfelé és lefelé is.

 

A domb tetőről mely kilátóként is funkcionál, érdekes volt látni, hogy remek látótávolság volt minden irányba, kivéve az Ararat felé volt  köd.(A Cascade legfelső része még nincs befejezve) 

 

Innen pár száz méterre áll az új építésű  Szent Anna templom ,melynek oldalában húzódik meg kicsi, régi  Katoghike kápolna templom, aminek legrégebbi felíratta 1264-ből származik. Innen   300 méterre az Abovyan úton áll

 

a leghíresebb Örményről elnevezett tér a Charles Aznavour ,a Moszkva mozival és egy nagy fémpók szoborral.(megszavazták Aznavour-nak is szobrot fognak állítani.)A  Northern Avenue a város modern sétáló utcája a tér végéből indul ,


 

az utca  végén a város szimbolikus kulcsa díszeleg.Innen a  Sasunti David költőről elnevezett vasúti pályaudvarra mentem metróval,megnéztem az épületet és a költő lovasszobrát. 



 

Beakartam ülni az itteni  Karas nemzeti ételeket árusító étterembe ,de az itteni csak egy talpon álló volt. Metróval  elmentem a Yeritasardakan-ra , majd innen 5-ös busszal  a Kék mecsethez ahol a a mecsettől nem messze az első napon láttam egy Karas-t. 

 

Churchill kedvenc italát az Ararat konyakot ittam, Sztálin kedvenc ételével a Khinkalival .(tészta battyú májgombóc levessel töltve )mely Grúz utamnál sajnálatos módon kimaradt.A Yerevan city market-ben  elköltöttem a felesleges dramjaimat (szuvenir csokira és másnapi reggelire ) Ekkor már besötétedett   a  bolt melletti buszmegállóban felültem a 203 -as reptéri buszra és kimentem a reptérre. A mobil beszálló kártya itt nem üzemel, a check-in pultnál kell megjelenni mindenkinek a repülőtériért ami ingyenes.Az útlevél ellenőrzésnél egy nagyon buzgó hölgyet fogtam ki miután át dörzsölgette az összes oldalt az útlevelemben, megszámolta  hogy megvannak e  az oldalak,  utána egyenként átnézett minden oldalt, majd elővett egy órásmestereknek való egyszemes nagyítót és leellenőrizte nincs e beragasztva a fényképem.A végén csalódottnak tűnt.


2024 01 29 Hétfő
Erre a napra már csak a hazautazás maradt: W48336 Airbus A321 Neo  EVN-FCO (29,99 euro ) 03 óra 40 perctől  05 óra 00-ig  székem 7F az utat végig aludtam.  Fiumicino-n a T3 -nál szálltunk le.Miután átsétáltam a T1-re, megreggeliztem ,majd átmentem újra az utasbiztonsági ellenőrzésen A gépem W62340   Airbus A321  FCO-BUD (12,99 euro )  08 óra 20 perctől 10 óra 10 percig székem 27F (de később átültem a nagyobb lábterű 26D-re )félálmomban hallottam hogy Lefkovics Krisztián kapitány szólt útközben az utasokhoz ,de miután  felébredtem egyetlen szavát sem tudtam felidézni.Debrecenbe a 12 óra 42 perces Tokaj IC vel indultam ami 14 óra 53 perckor érkezett meg.

 Örményországban nagyon jól éreztem magam,a valóságban az időjárás sem volt annyira zavaró ,mint így leírva.Sajnos sem a Sevan tóhoz , sem Khor Virap-ba  nem jutottam el az időm rövidsége miatt,de ez így sem volt rossz .

 


 

Kedves olvasó ! köszönöm , hogy elolvastad az 50.-ik meglátogatott országról írt beszámolómat :)

UPDATE : 2024. február 28.-án a Wizzair bejelentette ,hogy 2024 juniusban elindítja Budapestről közvetlen Jereván járatát.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése