3/31/2023

Riga

 Riga ( Baltikum 2. rész )   Ultra low cost  


2023. 03. 18. Szombat


Előzmény  Vilnius beszámoló  itt


2023. 03. 19. Vasárnap

22 óra 40 perckor indult a buszom Rigába Lettország fővárosába a Vilnius-i központi buszmegállóból.A jegy 6399 forintba került a Flixbus oldalán. 02 óra 40 perckor 4 óra út után érkeztem a Riga-i központi buszállomásra. Az út időt sikerült a busz hátsó sorában végig aludnom.Vasárnap hajnalban Rigában a Burger King-et leszámítva minden zárva van. (A buszállomást is érkezésünk után bezárták.)A Burger King 400 méterre volt a buszállomástól,a reggel 5 órás zárásig egy újratölthető üdítőt fogyasztva pihengettem.Eredetileg azt terveztem hogy a 05 óra 30 kor induló első vonattal lemegyek a tengerhez Jürmalába,de újra gondoltam jobb ha az erőmet a fővárosra tartogatom. (Utólag belátva ez hiba volt mert Rigában 9-10 óráig majdnem minden zárva volt,lett volna rá idő ) Riga kisebb volt mint gondoltam,a nevezetességei ha szétszórva is nagyon közel vannak egymáshoz.

Szabadság szobor még sötétben
 

Első utam a Szabadságszoborhoz (Milda) vezetett ami 42 méter magas 1935-ben avatták a Lett függetlenségi háború emlékére.Néhány méterrel előtte áll a Laima óra mely 1924 óta többszöri átépítésen felújításon esett át. 

Baltic Way emléktábla
 

100 méterre innen a járdába süllyesztve fekszik a Baltic way helyi emléktáblája.(a Vilnius-i beszámolóban infó róla) A szabadságszobor mögött 300 méterre áll  a 

Krisztus születése orthodox katedrális
Ikon a katedrálisban
 

Krisztus születése orthodox katedrális, mely reggel 06 órakor nyitott,a nyitás előtt még megnéztem az Elizabetes iela-t (iela=utca) ami a a katedrális mögött vezetett és Riga  art nouveau építészetének híres utcája. A katedrálisban amíg az ikonokat nézegettem kint kivilágosodott. 

A híres macskás ház
 

A belváros felé vettem az irányt amikor belebotlottam  a híres macskás házba (Kaku nams 1909). A háztetőn található farkát felemelő macska fenekével a korabeli német céh vezetők háza felé volt fordítva, amíg az ellentéteket el nem simították.

 A Feketefejűek háza  a  Svábház és a Szent Péter templom

 Innen a városháza térre érkeztem Itt áll a városházán kívül a Sváb ház aminek földszintje  turista információs pontként szolgál, mellette a Feketefejűek háza aminek eredetije  1334-ben épült és a II világháborúban bombatalálat miatt (a pincéjét leszámítva) teljesen elpusztult  1999-ben közadakozásból a Varsó teljes óvárosát is újjáépítő  építészek építették újjá . Körbenéztem a Lett megszállás múzeumát, aminek külső részein az Orosz Ukrán háborúról volt kiállítás.

 

A Szent Péter templom kívülről...

...és belülről

Majd a város jelképének is számító 123 méter magas Szent Péter református templomot néztem meg, mivel még ez is zárva most még csak kívülről. Innen a nem messze álló I. világháborúból maradt Zeppelin hangárokból kialakított Központi piac következett (ez már 07 órától nyitva volt) Az 5 hangár áru típusok szerint van felosztva .

A Zeppelin piac kívülről ...
 
...és belülről

A piacon vettem csokit az otthoniaknak,de kipróbáltam a karums-ot a túrórudi Lett változatát. 

A Tudományos Akadémia

A piac mögött áll Riga "felhőkarcolója" az 1957-ben átadott Tudományos Akadémia épülete mely 107 méter magas  Sztálin születésnapi tortájának is nevezik, felső színtje fizetős kilátó.Az Istenszülő Angyali Üdvözlet ortodox templom közvetlenül  a Tudományos Akadémia épülete mellett áll.( belülről szebb volt, mint kintről )A Daugava  folyó partján indultam visszafelé a belvárosba.


 A Vasúti híd a Daugaván, szemben a Litván Nemzeti Könyvtár

A Spikeri promenádon keresztül  megcsodálva  a 386 méter magas tévétornyot és a folyó túloldalán épült Lettország Nemzeti Könyvtárat. Az Akmens hídhoz érve fordultam újra a Városháza térre, 10 óra elmúlt először a téren álló Rimi express diszkontba vettem friss péksütiket, majd bementem a Svábházba térképekért, a Feketefejűek házában megnéztem a még belépő nélkül megnézhető részeket (belépő 7 euro, kávéval 8 euro, pezsgővel 9 euro ) és a Szent Péter templom is kinyitott,ott pihentem is egy kicsit.(a templom tornyába  nem mentem fel.)

A brémai muzsikusok
 

Az épület mögött megtaláltam a mesebeli Brémai muzsikusok szobrát, amit Bréma városa ajándékozott a régi Hansa idők emlékére.Átsétáltam a közeli Dóm térre, ahol a Dómot csak kívülről néztem meg, mert 14 órás nyitásig még sok idő volt.(és mert 3 euros belépőt szednek.)Itt hallottam Magyar szót egy apa és fia elégedetlenkedtek mert a Dóm zárva volt.

A Három fivér
 

A Dóm térből nyíló kis utcában áll a Három fivér (épületcsoport ) ami 3 kereskedő házat takar a fehér a 15.sz-ból a zöld a 18.sz-ból és a sárga a 18.-sz-ból maradt fent , egységet képeznek különböző stílusuk ellenére. Az épület mellett rézfúvós utcazenészek játszották a turistáknak  országuk  nemzeti himnuszát.Lesétáltam a Rigai várig, ami jelenleg Lettország elnökének hivatalos rezidenciája,valamint számos múzeum otthona. A vár sok átépítésen és tűzvészen esett át legutóbb 2013-ban.A Szent Mária templom után a Szent Jakab katedrálist néztem meg, melynek a főhajója és a jobboldali oldalhajója le volt zárva teljes felújítás miatt, a baloldaliban éppen misére készültek.A Saima a Lett parlament épülete előtt mentem el hogy elérjem a St. Jakab Barracks épületét mely a 18.-századtól laktanyaként funkcionált.Szemben vele a Svéd kapu és a korabeli városfal maradványa.( A városfal maradványát le is fényképeztem, de valahogy elmentem a Svéd kapu mellett .) 

A Lőportorony és a Jacob's barrack
 

A hosszú épület végében áll a lőportorony (Pulvertornis 1330 ) ami jelenleg ingyenesen látogatható háborús múzeum.

Oroszok által szétlőtt  Ukrán katonai jármű a hadi múzeumban
 

Öt emeleten át 25 000 tárgy mutatja be a Lettek háborús történelmét,kiegészítve a mostani orosz-ukrán harcok tárgyaival.Az épület bejárása után befejeztem a városnézést. Könnyű sétával indultam a Zeppelin piachoz, előbb a nyitott részeken vettem gyümölcsöket ,majd 1,5 euroért buszjegyet a Narversen újságosnál, amivel az onnan induló 22-es  busszal kimentem a Rigai repülőtérre .

Riga Lidosta
 

(Rigából Lutonba a téli menetrendben (március végéig)  nem volt napi járata a Wizzairnek, ezért kellett vissza utaznom Vilniusba, hogy onnan repüljek Lutonba. A 4 órás buszos zötykölődést lecseréltem repülős útra mível az AirBaltic-nak napi több járata is van a két ország között. A téli menetrendben irányonként 28,99 euroért  ,ami nem került sokkal került többe mintha busszal mentem volna. A várakozási időben pihengettem ,netezgettem .

AirBaltic ( Airbus 220-300 )
 

A gépem BT349  RIX-VNO 23 óra 25 perc helyett 15 perccel később indult és annyival később is érkezett, 00 óra 30 perckor.Korábban még nem ültem Airbus A220-300 -as kis gépen .A rendszer 14D vészkijárathoz ,nagy lábhellyel sorsolta  az ülést. Szégyen az egészben ,hogy a félórás utat nem bírtam ki ébren , a felszállás után sikerült bealudnom.

2023.03. 20.

Az érkezés után VNO-n folytattam az alvást elválasztó nélküli 4-es ülésen ,a sleepinginairport jókat írt VNO-ról nem is csalatkoztam. 2 db mobiltelefont állítottam 3 óra 30 -as ébresztésre ,de olyan jól aludtam, hogy csak 04 óra 10 perckor ébredtem fel. (szerencsére így is volt elég időm .)
A gépem W6 8001  (VNO-LTN )(4100 forint ) 06 óra 10 től 07 óra 10-ig repülte az utat ülésem 5E szólt és csak azért ültem át 5F-re hogy alvás közben a fejemet meg tudjam támasztani.Lutonba pihenten érkeztem.A covid előtti 2 fontos busz jegyek az easybus-nál  London Victoria-ra megszűntek ,ezért döntöttem úgy hogy a 3,5 km-re fekvő Lutonban töltöm a mai napot. A legolcsóbb megoldás a séta volt kb fél óra alatt Lutonban voltam. 

Luton City Hall
 

A városkának nincs sok nevezetessége :  a George street fő utcájának egyik végén a Városháza másik végén St Mary templom áll (ami a nettel  ellentétben egész nap zárva volt .) 

Luton St. Mary templom
 

A Bedfordshire egyetem és a Királyi bíróság nem tipikus turistás helyek. A Mall of Luton-ban pihengettem vásárolgattam, majd a George street-i 1 fontos boltokban folytattam a shoppingolást  :) (Sok minden olcsóbb volt mint itthon ) Késő délután mentem vissza a repülőtérre.A gépem W6 7852 ( LTN-DEB  ) (3990 wizzair pont )  Ülésem 19D a változatosság kedvéért aludtam majdnem végig.21 óra 40 perckor indult 01 óra 20 -kor érkezett meg Debrecenbe.Az A2 reptéri busszal fél 3-ra értem haza.Reggel 06 órára mentem dolgozni.Nagyon élveztem minden percét az egész útnak,remélem a kimaradt Tallinn is mihamarabb sorra kerül .




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése