3/27/2023

Vilnius

Vilnius  ( Baltikum 1. rész )  Ultra Low Cost



A Balti országok  Magyarországról közvetlen légi úton nem elérhetőek.Ez is oka volt az út  halogatásának.( Észtország idő hiányában most is kimaradt ezért biztos  vissza fogok térni. ). 

A Neris folyó Kaunas felett
 

 A Wizzair Lutonból naponta repüli Litvániát ahonnan távolsági busszal vagy repülővel (AirBaltic ) könnyen elérhető a másik két ország Észtország és Lettország.(sőt busszal még Belorusz is ) A munkaidő beosztásom miatt csak péntektől keddig tudtam szabaddá tenni magam a 4 napból fél nap jutott Vilniusra,egy egész nap Rigára és egy egész nap Luton-ra, aminek repülőterén egy tucatnál többször megfordultam de a városba most először mentem be.

2023. 03. 17. péntek


W6 7851 A320 DEB-LTN ( 3990 wizzair pont )19 óra 05 perctől 21 óra 00 percig eseménytelen út ,ülésem 16d az út nagy részét átaludtam.A megkezdett alvást a Luton-i reptéren folytattam .( a szombati gépem korai indulása miatt nem tudtam volna másképp megoldani.)

 

2023. 03. 18. szombat

03 óra 30 -kor ébredtem,nem volt tömeg az utasbiztonsági ellenőrzésnél.Luton-ból a Kaunas-i gép volt az első induló járat.Szombaton  nincs Luton-ból Vilnius-i járat ezért érkeztem Kaunas-ba. 

Kaunas Fluxus Airport

W9 5115 LTN-KUN ( 8,99 GBP azaz 4137 HUF )05 óra 40 perctől 10 óra 20 percig (hozzánk képest Luton -1 óra Kaunas + 1 óra az időzóna eltérés ) Ülésem 16E nem ablak mellé szólt,ezért az út első 2 órájában folytattam az alvást.Az útlevél ellenőrzés miatt 10 perccel előttem ment el a repülőtér elől induló 29G jelű busz a következőre 40 percet kellett várni.A várakozási időben megreggeliztem.A busz menetrend szerint jött, jegyet a buszvezetőtől vettem 1 euro-ért 11 óra 05-kor indult , 40 perc alatt ért a vasútállomásra így elértem a 12 óra 20-kor induló gyorsvonatot Vilnius-ba jegyár 7,7 euro.A vonaton érdekes volt látni hogy a jegykezelő néniknek üdítő árusítással is foglalkozniuk kellett .

Bohócok  a vonaton

A vonaton megjelent három bohóc és miután ki bohóckodták magukat, minden utasnak adtak egy dobozos bohóc orrot a nemzetközi vörös orr napja alkalmából.A vonat az utat 90 perc alatt tette meg ,így 13 óra 50 perckor érkeztem meg Vilnius-ba. Az óvárosban minden közel van egymáshoz,nincsenek nagy távolságok így nem okozott nehézséget a délutáni érkezés.Az óváros 1994-től az UNESCO világörökségének része.

 

Austros Vartai ( Hajnal kapu )

 Remek napos időben kezdtem meg a városnézést a vasút állomástól 400 méterre álló Hajnal kapunál ( 1522 ), mely nem csak a korabeli városfal egyetlen megmaradt kapuja ,de az emeletén működő kápolna is található.

Az emeleti szentély




Magyar vonatkozása az 1956-os magyar nyelvű emléktábla a kapu külső oldalában.

A városháza
 

A Városházáig több igényes templomot néztem meg : a 


Szent Teréz római katolikust ,

 


a Szent lélek orosz orthodox  templomot

és a Szent Kazimirt szerencsémre mindegyik látogatható volt.A városháza oldalában megnéztem a George W Bush táblát, majd az épületben egy modern művész kiállítását.

 

Szent János templom az egyetem nagy udvarán

Innen nem volt messze a Báthory István által 1579-ben alapított egyetem,melynek épület együttesét hétköznapokon belépődíjért hétvégén ingyenesen lehet megtekinteni.A Szent János (egyetemi )templom után a Báthory emléktáblát néztem meg a nagy udvaron.

 

Harangtorony, a  Katedrális és a Felső vár ( Gediminas torony)

Az egyetem után a Katedrális tér következett,ahol megtekintettem a Szent Szaniszló és Szent Lászlóról elnevezett Katedrálist (1387)

Szent Ignác kápolna a Katedrálisban
 

 a mellette álló Harangtornyot a földön piros márvánnyal jelölt régi városfalat,a bűvös kőt amin aki egyet pördül vissza fog térni Litvániába és a 

 

Baltic way emléktábla

Balti út emléktáblát mely során 1989 augusztusában 2 millió ember 600 kilométeren át fogta egymás kezét Litvánián át Lettországon és Észtországon keresztül.(A Lettországi emléktáblát is sikerült megtekintenem,arról majd a következő részben )

 

Gediminas király lovas szobra

A téren áll még Gediminas király lovas szobra és mellette az Alsó vár, amit 2018-ban építettek és a Nemzeti Múzeumnak ad otthont.(az előző megsemmisült )A Felső várhoz a Neris folyó felől kerültem, megnézve a folyón a Mindaugas királyról elnevezett hidat .

 

A Felső vár

A Felső vár egy dombtetőn álló megmaradt bástya,mely remek kilátópont ahonnan az egész város belátható.A dombtetőre fogaskerekűvel is fel lehet menni, de én az ingyenes  gyalogosfeljárót választottam.A Felső vár helytörténeti múzeumként működik a földszinti részére még ingyen be lehet menni. A panoráma megcsodálása után a
Neris folyóból leágazó Vilnia folyó mentén indultam visszafelé,így jutottam el a város legszebb templomához

 

Szent Anna

 a Szent Annához (1500)ezt a templomot szerette volna annak idején Napoleon haza vinni ( de nem fért be a kis kézi poggyászába :) ) A templom szerencsére nyitva volt.( belül nem olyan szép mint kívül de jó volt látni) 

Uzupis főtér az angyallal
 

Az Uzupis városrész következett,mely független köztársaságnak kiáltotta ki magát.Itt egymás mellett sorakoznak a művészeti galériák és a kocsmák.A főtéren megnéztem az angyal szobrot,majd az antikváriumot, ahol a város nagykövete egy macska lakott ( míg jobblétre nem szenderedett) 

Uzupis alkotmánya 26 nyelven
 

és a köztársaság alkotmányát mely 26 nyelven (magyarul nem )hirdeti a szabadságjogokat (viccesen).A főtéren még bementem egy IKI express diszkontba, sok más mellett vettem süreliest ami a túró rudi litván megfelelője.( mars csoki formájú,vaníliás krémtúró,csokival leöntve).Vissza tértem a vonatállomáshoz, mellyel szemközt áll a távolsági buszállomás.A buszom indulásáig az ott lévő McDonaldsba vacsiztam,neteztem,tisztálkodtam.A buszom (Flixbus) 22 óra 40 perckor indult,és  átvitt Rigába Lettországba, ahol a következő egész napot töltöttem.Ez volt az első névnapom amit külföldön "ünnepeltem ",remekül éreztem magam,(sajnáltam hogy Kaunas-ra nem volt időm.)Az emberek mindenütt kedvesek és segítőkészek voltak.A remek tavaszi időben öröm volt felfedezni Vilniust .
 




2023. 03. 19. vasárnap

A beszámoló folytatása Lettország Riga : itt
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése