1/19/2023

Reykjavik

 Reykjavik és Aurora borealis


2022 nyarán 9 év tagság után megszüntettem Wizzair hitelkártyámat az éves díjak 50%-os emelkedése miatt ,de így is maradt 2,5 évnyi pontgyűjtésem, amit nem akartam tovább magam előtt görgetni,ezért választottam olyan célországot  hogy a pontok gyorsan fogyjanak.Így esett a választás Izlandra. 

 


Reykjavik bebarangolása régi vágyam volt,de mindig volt olcsóbb,könnyebb úti cél.A sziget beutazása nem merült fel,mert autót vezetni nem tudok, a tömegközlekedés kaotikos és arany árban van.Nagyon sok utazásom  "csak" a fővárosok meglátogatására korlátozódott,de más országoknál ez nem volt ennyire szembeszökő hiányosság.

2023.01.14 Szombat

Debrecenből a 07 óra 07-es  Nyírség Kraszna IC -vel idő előtt fent voltam Ferihegyen(MÁV okos jegy 2400 ft ).A gépem W6 2427 BUD-KEF (14417 wizzair pont ) 

 12 óra 20 kor indult az Airbus321neo majdnem telt házzal,35d helyett 26f-en ablak mellett utaztam így egy keveset láttam a Feröer szigetekből és a teljes felhőmentesség miatt láttam végig dél Izland partjait .

 


 

16 óra 20 előtt kevéssel érkeztünk (itt egy órával visszább van az időzóna ) Keflavik Izland fő reptere Reykjaviktól 50 KM-re található ,transzferbusznak a  Flybus nevű céget választottam online vettem meg rá a jegyet flexibilis indulással returba 6499 ISK-ért (16900 HUF).A busz a város szélén lévő központi buszállomáson a BSÍ-n tett le a 45 perces utazás után.A téli rövid nappalok miatt ekkor már besötétedett.

 

Elsőnek a Perlan meglátogatását terveztem,ami 1,5 km-re van a BSÍ-től a városközponttól ellentétes irányban.(az egész napos ülés után jól esett a séta) A Perlan egy dombtetőn álló étteremből és interaktív múzeumokból álló kilátó.

 Innen a szállásomra sétáltam a városközpontba (2,3 km) Kex hostel (régen keksz gyár ) Bookingon foglalva 28 euro/éj.(Reykjavik-ban ez volt a legolcsóbb szállás,és  ez volt életem legdrágábban foglalt  szállása  )

 

Kellemes meglepetés volt hogy 42 ágyas szobába foglaltam és 6 ágyasba tettek, ahol csak 2 amerikai srác volt rajtam kívül.Egyetlen programom maradt a mai napra a sarki fény vadászat.Reykjavik a legészakabbra fekvő főváros a világon az északi sarkkör alatt,emiatt a téli szezonban gyakori az Aurora borealis azaz sarki vagy északi fény  jelenség.A szállástól  240 méterre áll Jón Gunnar Arnason Sólfar (Sun voyager) szobra és 100 méterre 

 Jóhann Eyfells Islandsvardan szobra mindkettő Reykjavik nyugati partvonalánál helyezkedik el ,ami a kevés fény szennyezettség miatt remek sarkifény figyelő hely. 

 Amíg a szálláson tartózkodtam a youtube-n folyamatosan figyeltem a Perlan webkamerájának élő képét,ezen kívül a My aurora forcast and alerts android app félórás bontását.

 21 óra 30-kor mentem ki a partra az égen már gyönyörűen látszott az aurora 

 

15-20 ember folyamatosan kint fényképezett a parton (KP 2,33:felhőmentes égbolt -10 celsius ). 

 

 
A hostel földszinti éttermében DJ KGB keverte a zenét éjfélig,a produkcióba néha bele hallgattam, amikor beléptem a szállásra melegedni néhány percre.

 Éjfél után  elhalványodtak a fények,a szálláson hamar de izgatottan aludtam el.



2023.01.15 Vasárnap

02 óra 30-kor ébredtem, az aurora app 87%-os esélyt írt 4,77 KP index mellett.Kirohantam az utcára és kb 20 percig vártam, de semmi sem volt látható.Ettől lehiggadtam,reggelig már nem ébredtem fel többször. 08 órakor indultam el a szállásról a 800 méterre álló Höfdi házat megnézni 1986 októberében itt tartották a Reagen-Gorbacsov csúcstalálkozót, mely a hidegháború végének kezdete is lett.

Az épület mellett még megnéztem a németek ajándékát egy darabot a berlini falból.Mivel még korán volt visszatértem a szállásra reggeliztem kicsekkoltam.09 óra 30 kor indultam a  Harpa koncert és konferencia központhoz mely szintén a parton áll a régi kikötő mellett.


 

A 10 órakor nyitó  épületben még nem volt nagy élet,az emelet még le volt zárva.

 

Az épület előtt megnéztem a  Sellóspilarinn (A csellós ) szobrot majd az innen 200 méterre álló

 

Einar Jóhsson - Ingólfr Arnarson az alapító szobrát néztem meg egy kis domb tetőn ,majd a  miniszter elnöki rezidenciát .A Karácsony Macskának csak a hűlt helyét találtam,elszállították.A Punk múzeum zárva volt,.

 

 
A Rainbow streeten a Skolavördustigur sétáló utcán keresztül értem el a város büszkeségét az 1986-banátadott  41 évig épült 74,5 méter magas Hallgrimskirkja luteránus templomot (nem katedrális ) 

 Ez Reykjavik legmagasabb épülete.A templom előtt büszkén áll az amerikai nép ajándéka Leif Eriksson viking harcos szobra, aki Új Fuland partjainál fedezte fel Amerikát. A templom mellett áll  Einar Jóhsson szobrász múzeuma (a fentebb említett  az alapító alkotója) a múzeum  szobor kertjébe ingyenes a bemenet (a jobb oldali mellékutcából)

 Itt a sarkon áll a Hallgrimskirkja siluett amibe ügyesen állítva bekeretezhető a templom.  
Innen a Város közepén elhelyezkedő befagyott Tjörn tóhoz mentem itt megnéztem Magnús Tómasson Ismeretlen bürokrata  szobrát.

 


 

 A nem befagyott részen a madarakat ,besétáltam a jégen a Klidur szigetecskére innen remek látvány a Frikirkja templom ami zárva volt. A tavat a Városháza mellett hagytam el  és meg se álltam a 

 Krisztus király templomig (itt épp a misének lett vége)  Innen egyenes út vezetett a régi kikötőbe ahol több bálnales hajó is állt.

 A Kolaportid  a város bolhapiaca csak szombaton és vasárnap van nyitva.(nem vettem bent semmit ,de végig néztem.)Innen kétsaroknyira áll a világ egyetlen pénisz múzeuma,ami emlősállatok formalinban tartott nemző szerveit mutatja meg.

 Az ingyenesen nézhető részeket és az ajándékboltot megnéztem. (A youtube-n a múzeum "műkincsei" megtekinthetőek) .Innen két lépés a Bæjarins Beztu Pylsur utcai hot dog árus, ahol még Bill Clinton is vásárolt. 

 

Nem szeretem a virslit, de ezt nem hagyhattam ki,650 ISK - 1690 HUF.(érdekes íze volt a hagymának)Bementem pihenni a Harpa-ba most már az emeletre is fel lehetett menni.

 

Nappali fényben lesétáltam a Sólfar-ig Kezdtem lemerülni ,de a Laugavegur híres sétáló utcáját nem hagyhattam ki.A sétáló utcán található  Bonus diszkontban még vásároltam is.

16 óra 30 körül már  kezdett alkonyodni,nem volt kedvem még egyszer 28 euro-t fizetni a szállásért ,A BSÍ felé vettem az irányt,elértem a 18 órás buszt a repülőtérre.Az indulási oldalon elválasztó nélküli padon, meleg radiátor mellett aludtam reggelig. A biztonsági őr nem vegzált másokat sem (évekkel ezelőttről ,sok negatív történetet lehetett olvasni)


2023.01.16.Hétfő
Reggel pihenten ébredtem az izomlázat leszámítva.Reggeli után még megnéztem a reptér előtti 3 köztéri szobrot az Attir-t a Jetnest-t és a Rainbow-t,majd átmentem a biztonsági ellenőrzésen és vártam a gépemet .


 

 W9 4498 KEF-LTN  (30,94 euro azaz 12850 wizzair pont )10 óra 50-től 13 óra 50-ig pontos indulás /érkezés.Sajnos telt ház volt az Airbus 321neo-n, így nem tudtam ablak mellé ülni. Lutonban lesétáltam a repülőtér mögötti  Eaton road-ra ahol áll egy mini Tesco innen vacsoráztam,de otthonra is vásároltam.A következő gépindulásig az otthoniakkal telefonálgattam.  W6 7852  21 óra 40-től 01 óra 20-ig  LTN-DEB ( 12,17 font azaz 5553 wizz pont ) Az airbus 320-on kb.40 fő utazott Az utat végig aludtam 02 órakor pontosan jött a reptéri busz, amivel 02 óra 30 -ra otthon voltam.Reykjavik-ról Az árszínvonalán kívül semmi negatívumot nem tudok mondani.(Na jó , a járdákon  sok helyen csak bukdácsolni lehetett )

 Szerencsére nem volt  eső, nem volt hó ,szél mentes időt fogtam ki. Viszont volt  sarki fény egy klassz város  sok  kedves emberrel.


 











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése