8/26/2022

Bratislava

Bratislava  ( Pozsony )    6 órás városnézés

 

Bratislava meglátogatását  a nehéz időkre tartogattam ,( A 2 év covid miatt az eu-s repterek küzdenek a káosszal,késésekkel,törlésekkel, de jelenleg munkaidő beosztásom sem teszi  lehetővé ,hogy akkor repüljek  amikor csak szeretnék.) Bratislava 1993 óta Szlovákia fővárosa.Közelsége miatt repülővel csak átszállással lett volna elérhető.A vasutat választottam a ritkább és drágább Flixbus-szal szemben.

 

A Szlovák Nemzeti Felkelés hídja ( 1972 )  hétköznapi nevén az UFO híd

 

2022.08.20.Szombat

A debreceni virágkarnevál és kísérő rendezvényei számomra érdektelenek,ezért örültem meg Zoli barátom invitálásának hogy vasúti kedvezményét kihasználva menjünk együtt a Nyugati pályaudvarig.( 08 óra 07-től 10 óra 37-ig Tokaj IC ) Itt szétváltak útjaink ő koncertre ment ,én a 11 óra 40-kor induló Euro City 276 vonattal folytattam utamat  Bratislava-ba Szlovákia fővárosába.

 

Bratislava Hlavna

Jegyet online vásároltam 10 euroért + 1 euro helyjegy  (lehet a helyjegy nem volt kötelező) 14 óra 08 kor 5 perc késéssel érkeztem Bratislava Hlavna-ra ,míg Budapesten esett itt remek  időjárás fogadott és végig meg is maradt.A vasútállomás előtt indul az 1-es villamos 30 perces jegy 90 euro cent automatából a hetedik megállónál Jesenkeho-nál szálltam le. 

Nemzeti színház előtte a Ganymedes  szökőkút (1888)
 

Itt áll a Nemzeti színház   innen pár lépés az óváros főtere, de én a Hviezdoslavovo-n az óváros sétáló utcáján indultam végig,útközben megbámulva az árusok portékáit és kicsit bele hallgatva egy jazz koncertbe.

A sétáló utca névadójának szobra
 

Az utca közepén a Hviezdoslavovo  a végén Hans Christian Andersen szobra és a Szentháromság oszlop áll.Innen 5 perc sétára az út túloldalán található a várba felvezető lépcsősor alsó része,de útközben megcsodálható a Dunán átívelő  SNP híd ismertebb nevén UFO híd ( mely a híd tetejére épült étterem, kilátó alakjáról kapta nevét.) 

Felfelé a várba
 

A várba felvezető lépcsősorról remek kilátás nyílik a hídra és a Dunai panorámára.A vár területére  a Zsigmond kapun lett volna célszerű belépni de teljes felújítás alatt áll, ezért kis kerülővel a Bécsi kapun léptem be ,de előtte még megnéztem a szemben épült szlovák parlament modern épületét.


 A felújítás alatt álló Zsigmond kapu

A fehérre meszelt négybástyás vár épülete a Nemzeti Múzeumnak ad otthont.A kiállításról többen írták a neten hogy nem érdemes megnézni.


 Parlament (1994)

A vár előtt Szvatopluk lovasszobra áll,mögötte Barokk kert található a vár udvarán Mária Teréziáról szóló zenés színházi darabra készültek.

 A vár (IX században kezdték építeni)

A vár mellett terül el a Stare Miasto az óváros melyet a Szent Márton dómmal szerettem volna kezdeni ,de esküvő miatt MÉG nem tudtam bemenni.Rövid sétával jutottam el a főtérre, ahol először a Cumil (a kukkoló) köztéri szobrot majd a Shöne Náci és a Napoleon vojak szobrok mellett megnéztem a téren a Roland  szökőkutat.

 

Viktor Hulik  Cumil  (1997)  a kukkoló

 

 

A főtér


A Jezsuita templomban épp véget ért egy esküvő így betudtam menni,vele szemben megnéztem a Mária oszlopot.Innen két lépés a Prímás palota .


 A Prímás palota (1781)

A főtéren keresztül értem el a Kostol zvestovania Pána ( Az Úr Angyali üdvözletének temploma ) melynek előterét nyitva találtam ide is be tudtam nézni.Az épület mögött az Ursulinska utca két oldalról le volt zárva, mert II Világháborús kosztümös filmet forgattak.

 A filmforgatás

A Mihály kapu felé vettem az irányt mely a város négy korabeli kapujából egyetlen egyként maradt meg,sajnos teljesen be volt állványozva felújítás miatt.

A Mihály kapu (1758)  felállványozva
 

A kapun átérve az óvárost elhagyva esett utamba a Trinitárius templom, ez  zárva volt.Itt kis távolságra egymástól Billa ,Tesco és Lidl található utóbbiban vettem az otthoniaknak szlovák sört és csokoládét.


Lechner Ödön  Szent Erzsébet templom (1908)
 

Innen pár száz méterre áll a kék szecessziós Szent Erzsébet templom melyet pont érkezésemkor nyitottak ki  17 óra 15 perckor (készülve a fél 6-os misére )Kezdtem fáradni de mivel nem tudtam bemenni a Szent Márton dómba keresztül vágtam a városon és vissza mentem. Kb.fél 6 -kor értem a dómhoz a magyar nyelvű mise már tartott az ajtók le voltak zárva, amikor angolul szólaltam meg elküldtek, amikor magyarul azonnal beengedtek.Innen a Venturska utcára mentem ahol egymás mellett állnak a korabeli Magyar paloták (Keglevich,Erdődy,Zichy,Wittman, Pállfy)

Pállfy palota (1885)  a Mozart emléktábla jobbra
 

 utóbbinál emléktábla jelzi itt adott koncertet a 6 éves Mozart.A Venturska-ból egy utcára áll a Klarisszák temploma, amit nem templomként hanem akusztikája miatt rendezvény helyszínnek használnak, Szerencsémre nyitva találtam, éppen rendezvény után voltak.

Klarisszák temploma belső  (1782)
 

A vasútállomás felé indultam de útközben megálltam a Grassalkovich kastélynál,  ami jelenleg a szlovák elnöki palota. Hátsó kertjében megnéztem az elnökök által ültettet fákat.(megtaláltam  Mádl Ferenc  fáját )Innen már nem volt messze a vasútállomás.

 Grassalkovich kastély (1760 ) ma az elnöki palota



Az állomás előtti kanyarban  látható a Palugyay palota és a háttérben a Slavin háborús emlékmű, ami egy domb tetőn áll.Ennyi fért bele ebbe a rövid kirándulásba .A vonatom( Euro City 281  10+1 euro) 35 perces késéssel érkezett Prágából. A Nyugatiba 23 órakor érkeztem meg ,ahol Zoli barátom már várt.Az első vonat 02 óra 38-kor indult Debrecenbe és 06 órakor érkeztünk meg,Az úton próbáltunk  szunyókálni  egy kicsit.Nagyon jól éreztem magam.

Szent Márton dóm (1452 ) 1563 és  1830  között itt koronáztak meg 11 magyar királyt és 8 királynőt.


 

 



 





 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése