4/07/2022

Stockholm

Stockholm 

 


Svédország fővárosát Stockholmot eddig a két fapados mogul (Wizz,Ryan) csak Skasta-n keresztül repülte, ami több mint 100 km-re fekszik a fövárostól. Ez a távolság a transzfer árában is megmutatkozott, returba 14000 ft feletti ára sokakat elriasztott a kirándulástól.

2022. 03. 28.-án a Ryanair elindította Arlandai járatát,mely csak 40 km távolságra van a fővárostól, innen a transzfer tömegközlekedéssel is megjárható.10 euro-s bevezető áron sikerült jegyet vennem 😀 (három héttel az ut előtt adta már 5 euro-ért is.  😞)


2022. március 28. hétfő

Eljött a  nap a Takta IC  08 óra 07-es vonattával utaztam Ferihegyig. A fast tracket most próbáltam ki először.(wizz hk-val ingyenes). A Ryanair Boing737 Max - al repülte az utat FR7604 (3669 ft a gyenge forint miatt, már ennyi 10 euro ) kb. 90% - os telitettséggel,nemzetközi személyzettel. 31E helyett 34F en ültem, így megcsodálhatam 


Svédország partvonalánál a több száz apró szigetet. 12 óra25 helyett 25 perces késéssel indultunk 14 óra 45 helyett 6 perc késéssel érkeztünk Arlanda T5- re. A kijárattól 200 méterre áll a Sky City melynek bejárata elöl indul az 583-as SL busz Marsta station-ra.VonalJegy bankkártya érintéssel is vásárolható (a bankkártyát a zöld ablakon lehúzva lehet érvényesíteni) Ára 39 korona 75 percen belül korlátlan átszállást enged. Az út 17 percig tartott  Marsta-n a buszállomás mellett szálltam át a 41es pendeltag (ingázó) vonatra mely 40 perc allatt ért Stockholm Centrale-re. A nehézséget a 30 perc vonat késés okozta,ami miatt nekem és másoknak menet közben lejárt a jegyünk. Szép napos idő ellenére  erős szél fogadott . Az első napra az óváros Gamla Stan és környéke felfedezését terveztem be. Stockholm 14 szigetre épült melyek nincsennek nagy távolságra egymástól.



Először a Centrále-hoz közel lévő Kungsholmen szigetre sétáltam a Városházához (Stadshus 1923) innen remek kilátás nyílik az Óvárosra. Minden év decemberében itt adják át a Nobel díjakat.(A béke kategóriát Oslo-ban ) 



 A vegyes stillusban 8 millió vörös téglából épült épület  120 koronáért idegenvezetővel látogatható. A Riddarholmen szigetre a Central hídon át sétálva jutottam át ahonnan remek kilátás nyilt a szemben lévő városházára.



Itt áll a parton Evert Taube svéd ballada énekes szobra aki annyira népszerű volt, hogy a közelben másik szobra is áll. S mivel 1976-ban halt meg, film és hangfelvételei a youtube-on megtalálhatóak.



A parttól 200 méterre bentebb áll a Riddalholmskyran a királyi sírokat őrző templom ami 2022 májusig zárva van. 😞 A Riddarholms hídon átkelve érjük el a  Gambla stan szigetét 



A híd mellett a Riddarhuset (Nemesek háza) áll. Innen rövid séta a Vasterlanggatan az óváros sétálóutcája.



Elegáns drága üzletek sok szuvenir bolt 

Minden szuvenir boltban kaphatók a szerencsét hozó Dala lovacskák.


Tulsó végében a Jarn téren áll a másik Evert Taube szobor.Itt a tér kútja mellett található egy (viszonylag olcsó )Coop  bolt  is.



A tér északi oldalában áll a Den Guldene Freden(Aranybéke) étterem, ami 1722 óta változatlan állapotban és változatlan nemzeti ételekkel fogadja a vendégeket.  Visszasétáltam a Vasterlangatan-on, de a város legkeskenyebb utcája a Marten Torkins Grand másodjára is elkerülte a figyelmemet. A sétáló utca végétől nem volt messze a Stortorget a főtér. 




Itt áll a korabeli tőzsdepalotából kialakított Nobel díj muzeum , a Kút,  és a nemesek szinesre festett házai .


A tér mögött áll a Storkyrkan Stockholm katedrálisa, ami úgy tünt teljes felújítás alatt áll, majd itthon olvastam  utána, hogy a templomba be lehetett volna jutni, belső udvaron egy mellékbejáraton át ,de  ennek ott semmi jelét nem láttam.😞 A templom mellett a  királyi palota áll (Kunglinga Slottet 1697) ami a mindenkori svéduralkodók otthona. (a jelenlegi uralkodó XVI. Károly Gusztáv és családja Drottningholm-ba helyezte rezidenciáját.)





 A palotát "átengedték" a turistáknak és protokoll rendezvényeknek . A palota előtti téren áll az Obeliszk amit  1800-ban állítottak az orosz svéd háború emlékére. Itt áll még XIV Károly János király lovas szobra is. Kezdett alkonyodni a palotát megkerülve megcsodáltam a Parlament előtt a hattyúkat és kacsákat.A Királyi Operaház mögött bementem a Szent Jakab templomba ahol épp mise volt. A Centrale felé indulva még beültem a Regeringgatan-on  a McDonalds-ba (a sima hamburger olcsóbb, mint itthon 10 korona azaz 360 ft. ) A Sergel téren csináltam pár képet Edvin Öström Vertical Accent in Glass and Steel alkotásával.


A Centrale-n az SL centerben vettem egy 24 órás napijegyet mágneskártyára töltve 165+20 korona (kb. 6700ft) ((mivel az SL mobilalkalmazást nem sikerült feltöltenem.)) Innentől kezdve minden közlekedést ezzel oldottam meg. A mágneskártyát a kék ablakban kell mindenütt érvényesíteni. A napijeggyel vissza utaztam Arlandára kb. 21 óra 30 ra értem ki. A Sky City-ben egy csendes részen ,egy bőrkanapén töltöttem az éjszakát.  (olcsó szállás kb. 8000 ft/éj  lett volna.) 


2022.március.29. kedd

05-kor pihenten ébredtem. Az előző napi  11 celsius-ból csak  2 celsius maradt. Mire beértem Stockholm-ba kivillágosodott. 



A zöld metro Globen állomásánál kezdtem a városnézést itt áll a gömb alakú koncert csarnok amit Avicii-ről neveztek át 2018-as  halála után.  Innen maradva a zöld metrón a Radmansgatan-re utaztam, a belváros azonos nevű sétáló utcáján először 



Strindberg volt lakóházát néztem meg. 



Az épület előtt az uton Strindberg idézetek vannak a járdára írva. A sétáló utcát az Adolf  Fredriks templom kertjénél törtem meg itt néztem meg



Olof Palme meggyilkolt volt miniszterelnőkük sírját.A Hötorgeti virágpiac már nem volt messze,a tulipán árusok még csak pakolták kifelé portékájukat. Egyik oldalról a hangverseny terem , a másik oldalról a Haymarket by Scandic szálloda áll.



1920-ban ez még PUB áruház volt ,itt dolgozott ruházati eladóként Greta Garbo, míg fel nem fedezte a mozi és a világhírnév. 



A Kungsgatan kereszt utcán megnéztem a két 16 emeletes felhőkarcoló ikertornyot Kungstormen(1919-1925) 



A hötorget metro lejárója előtt a járdán emléktábla jelzi itt lötték le Olof Palme-t. Maradva a zöld metro vonalán leutaztam  Slussen-be, itt előszőr megnéztem a Stomatol fogkrém 1909 óta folyamatosan működő neonját, majd átsétáltam a kompkikötőbe és



a 82-es komppal áthajóztam Djugarden-be a muzeum szigetre.Az út kb 8 perc (a hideg nem tartott vissza, hogy ne menjek ki a fedélzetre csinálni néhány képet.)



A víz felől remekűl be lehet látni...


 ...Gröna lund-ot az itteni vidám parkot. 




Mellette az ABBA együttes muzeuma áll, melynek teljes belső kialakítását, teljes gyűjteményét már ismertem youtube videókból. Kb. 9 óra körül járt az idő a muzeumok 11órakor nyitnak, itt minden muzeum 5000 ft-nál  drágábban kínál belépőjegyet.Megelégedtem a kintről ingyen látható részekkel.



A következő még zárva tartó muzeum a Viking muzeum volt, melynek bejáratánál egy hatalmas runa kő található. Megcsodáltam a a parton a Sankt Erik jégrörőt és  a


 Finngrundet világitóhajót, majd körbe jártam az 1629-ben első utján elsülyedt 



 Vasa hajót kiállító muzeum épületét. (A szigeten található a világ első skanzen-je ,de mérete miatt ahhoz egy egész nap kellett volna.)

 Visszasétáltam a kompkikötőig és a következő hajóval



áthajóztam Skeppskolmen szigetére.Innen pár perc séta Kastellholmen, a kastély sziget remek panorámával és kastéllyal.



Visszatérve Skeppskolmen-re a 65-ös busszal két megállót utazva leszálltam a Skeppsholmen hídnál ( aranykoronás híd)



A híd tulsó oldalára érve még volt kevés időm 11 óráig, amikor az ott álló National Museum kinyitott ,ezért előbb a mellette álló 






Grand Hotel-be mentem (1874) itt szállásolják el minden évben a Nobel díjasokat.









A National Museum leföbb erénye ,hogy a fő gyüjtemény ingyenesen látogatható.11 óra 30 körül járt az idő, amikor kinéztem a muzeum ablakán és megdöbenve láttam ,hogy nagyon sűrűn ,nagy pelyhekben esik a hó.




A muzeum után az utcán érdekes volt látni, hogy süt a nap miközben húll a hó.(és hózik 😀 )A Svéd Királyi Fegyvertár Museumát (Livrustkammaren) előző nap azért nem sikerült megnéznem, mert zárás után érkeztem ezért  most pótoltam.A Nemzeti Muzeumtól gyalog pár perc séta volt a Királyi Palota mely alagsorában lett a muzeum kialakítva.A museum igényes kronológiailag mutatja be a Svéd királyok történetét eredeti személyes tárgyaikon, fegyvereiken keresztül.






Az alagsor alagsorában hintó gyűjtemény látható.A museum ingyenesen látogatható.A palotától egy utcával lentebb egy társasház udvarán áll Stockholm legkisebb (pár centis )szobra


 Liss Erikson - Jampojke a holdat néző kis fiú ( ha ajándékot visszel a szobornak szerencséd lesz 😀 )




Innen pár száz méter St György és a sárkány szobor 1912-ből, mely a Storkykan-ban lévő 1489-ben készültnek a bronz másolata.(ha már az eredeti kimaradt 😞)A Gambla Stan metró  megállót céloztam meg és a pirossal Maria torget megállóig mentem.(Itt kapott el a második és egyben utolsó rövid hózápor. ) Innen néhány perc séta volt



Mariaberget kilátó, ahonnan remek kilátás nyílt a Kungsholmeni városházára és Gambla Stan-ra is.A kilátó másik végén jöttem le. Slussen-nél piros metróra ültem és elmentem Östermalmstorg állomásig ahol egy elegáns vásárcsarnok áll.



( Saluhall ) Itt már kezdtem erősen elfáradni az idő 18 óra körül járt.Zöld metróval elmentem a Medborgarplatzen-re, ahol a metro mellett egy olcsó Lidl és egy McDonalds is várt.Vásárolgattam,megvacsoráztam ,majd a szokott utvonalon kiutaztam a Sky City-be ahol  reggelig aludtam.

2022.március.30. szerda

A mai napra csak a hazautazás maradt.





 A biztonsági ellenőrzésen hamar átestem.A 09 órakor nyító Max-ban (svéd McDonalds) megreggeliztem, majd a maradék időben a gépemet vártam.A gépen csak fél ház volt, ezért  sima Boing 737 repülte az utat nem Max  FR7603 (3669 ft) ARN-BUD 19D helyett 30A-n ültem ablak mellett. 10 óra  50-től 13 óra 10-ig pontosan, esemény nélkül repülte a Ryanair az utat. Debrecenbe a Bereg IC-vel vonatoztam haza, 18 órára otthon voltam. Minden apró nehézség ellenére remekül éreztem magam.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése