9/05/2021

Nápoly

 Nápoly          Pompei          Sorrento        Positano


A Covid járvány miatt másfél évig nem utaztam külföldre.A rám gyűlt wizzair pontok csökkentésének érdekében és mert a wizzair erősen akciózza,befoglaltam Nápolyt augusztus végére szeptember elejére 3 napra.Munkámból kifolyólag Unió által elfogadott vakcinát kaptam,ami lehetővé teszi a szabad utazást az Unió területein.Az Olaszországba való belépéshez regisztrálni kell az "EU Digital Passenger Locator Form" oldalon.A múzeumokban,éttermekben és a reptereken ellenőrizhetik ennek meglétét és érvényességét.A helyi közlekedést Campania artecard mobil alkalmazásból vásárolható verziójával oldottam meg (32 euró), ami 3 nap közlekedési napijegyet tartalmazott a Campania régióban és 2 db szabadon választható múzeum belépőt (és további kedvezményeket is kínál amikkel nem éltem).A vásárlás után 2 db QR kódot kapsz egyik a múzeumokhoz másik a közlekedéshez használható.Minden helyen elfogadták, annak ellenére hogy a közlekedési kódot csak szemmel olvasták le.)A felkészülésnél nagy segítséget jelentett a Pro Walk Tours youtube csatorna videóinak megtekintése.



2021.08.30.  ( Pompei ,Nápoly )


Baráti segítséggel időben feljutottam Ferihegyre.A Nápolyba induló A21 kapunál a beszállítók nem jelentek meg időben, 05 óra  45-kor egy fiú jelent meg és lóhalálában próbálta behozni a lemaradást.(a plf és a green pass megnézésére már nem maradt ideje.)

A gép airbus320 telt házzal repülte az utat  W6 2359 BUD-NAP( ülőhely 27A) 06 óra 05 helyett csak 06 óra 37-kor tudott felszállni és megérkezni is csak késéssel tudott 07 óra 57-kor



A leszálló gép a Nápolyi öböl mellett repült ,remek rálátással a Pozzuoli Amfiteátrumra és a nem sokkal mellette fekvő Solfatara-ra (aktív vulkanikus terület )A megérkezéskor semmilyen okmány ellenőrzés nem volt.A kicsiny repülőtér (Capodichino) előtti terület építkezés miatt fel van túrva,így a hivatalos busz transzfer (Alibus 5 euró/út) megállója is kicsit messzebbre került.Én a nem hivatalos transzfert választottam a repülőtér mellől pár perces sétával elérhető 182- es helyi busz megállóját(aeroporto civile), amire érvényes az artecard.A 182-es buszról a Forio Metropolitana állomáson szálltam le, ami a L2 metró Cavour állomásnál található.Innen egy megálló a Garibaldi központi pályaudvar, ahonnan sikerült elérnem a 10 óra 11-kor induló 



Circumvesuvia (helyi Hév) járatát (3-as vágány, Sorrento felé) a Pompei Scavi megállóig az út 40 perc volt (artecard-dal).A Circumvesuvia állomástól a Pompei Marina Gate (főbejárat) 200 méterre található. Az artecard beolvasása után adtak egy nyomtatott 0 eurós jegyet. (teljes árú felnőtt belépő 16 euro ) 



Pompei és Herculanium virágzó római városok voltak,amíg időszámításunk után 79-ben a mellette elterülő Vezuv kitörés betemette, ezzel 1000 ember halálát okozva.



A terület hatalmas(44 hektár)árnyék nélkül a 30 fokos meleg még többnek tűnt. 2 liter vizet ittam meg 3 óra ott tartózkodásom során.





Az épségben megmaradt város teljes bepillantást enged a majdnem 2000 évvel előtti élet minden területére,számomra nagy élmény volt látni. 15 órakor érkeztem vissza Nápolyba.



Az L1 metróról a Municipio állomásnál szálltam le,itt a Mekiben szusszantam egy kicsit, majd elindultam felfedezni a környéket.



A Castle Nouvo kívülről,majd a mellette lévő Galleria Umberto passzázs (a milánói másolata) 



A San Carlo Operaház mellett található a Plebiscito tér, melynek két jelentős épülete a San Francesco di Paola katedrális (ami zárva volt) és a Palazzo Reale ami belépős múzeumként funkcionál.



A parti sétányon a következő látnivaló a Giant Fountain, majd a hatalmas méretű Castel Ovo (Tojásvár) melynek ingyenes látogatása előzetes regisztrációhoz kötött.(nekem nem ért ennyit )





Egy utcával bentebbről indult a 140 -es busz Posillipo város rész felé,ahol megnéztem a Palazzo Don'Anna melletti strandot majd visszafelé a 



Santa Maria del Parto a Mergellina tetőkilátós templomot (a kilátó miatt)itt felültem a 151-es buszra ami a Dante téren tett le.A Port Alba-ból nyiló Via Tribunali-t keresztezi a Via San Paolo 44 ahol a szállásom volt Pizza Hostel 15,1 euró/éj 6 ágyas dorm booking-on foglalva.Zuhanyozni,aludni teljesen jó volt.


2021.08.31.( Sorrento  Positano  Nápoly )


Korán keltem hogy a Dante-ról az első metróval a Garibaldin legyek,minél  

előbbi Circumvesuvia-val induljak Sorrento-ba, mert az út egy óra és onnan busszal Positano megint egy órányi út.Az első metró 06 óra 30-kor indult a neten lévő 06 órás menetrenddel szemben.



Nápolyból Sorrento-ig 34 megállója van Circumvesuvia-nak.Sorrento-ba 08 óra 05-re érkeztem meg a Tabachi-ban(dohánybolt) 2x2 euro-ért meg vettem a busz jegyeket Pozitano-ba és vissza a SITA buszhoz.Ezekhez a buszokhoz nem érvényes az artecard.A busz 08 óra 30 perckor indult.Előtte megreggeliztem az állomás melletti kis kávézóban.



A busz végig hegyi szerpentinen kanyarog gyönyörű látvánnyal a Nápolyi öbölre majd a fokozatosan kinyíló Amalfi partra.Remek látvány a tengerben látható kis szigetek felbukkanása. Positano-ban a busznak 2 állomása van az egyik a hegy tetején (Chiesa Nouva) a másik a hegy alján (Sponda)



A lenti megállóban szálltam le, ami mellett remek kilátó van a hegyre épült városkára.



Innen néhány perc séta a főtér Piazza dei Mulini,majd a városka büszkesége a 




Doumo di Santa Maria Assunta katedrális.A boltosokkal tömött szűk kis utcák már a Spaggia Grande-ra vezetnek.



A strand 80%-a fizetős 30 euró az első sori napágy, hátrébb lévő 25 euró.



Van a strandolóknak egy keskeny ingyenes szakasz a hajókikötő mellett,itt mindig sokan vannak én is itt fürödtem meg.



Strandolás után elsétáltam a kikötő végéig,majd 13 órakor vissza a buszmegállóhoz.



Sok hozzászólás volt a busz megbízhatatlanságára, gondoltam ha nem jön még a kilátó részből lesz időm gyönyörködni.



Tévedtem, amikor oda értem akkor állt be a busz(menetrend szerint).Sokan szálltak le,így mindenkinek volt ülőhelye. Sorrento-ba való visszaérkezésem után megkezdtem a városka felfedezését.Először a vasútállomástól nem messze lévő Piazza Tasso-t a főteret néztem meg, 



majd innen a Corso Italia sétáló utcán mentem végig,letértem a Villa Communale-hoz mely remek hegyi kilátópont és pihenőhely.




Innen lifttel(1 euró) vagy gyalog lehet lemenni a strandokhoz,(én a lépcsőt választottam)A strandoktól nincs messze a város kikötője ami mellett szabad strand is van A Terazza delle Sirene-nél kapaszkodtam vissza a hegyre most a 




Via S.Cesareo sétáló utcán mentem végig amit Limoncello kóstolás miatt szakítottam csak meg.



A circumvesuvia-ra nem kellett sokat várni,jó volt egy kicsit pihenni.Nápolyba való visszaérkezésem után L2 metróval elmentem a Garibaldiról Montesanto megállóig ahonnan Funiculare (fogaskerekű) vissz fel a város legmagasabb pontjához a St. Elmo erődhöz(érvényes rá az artecard ) 







a remek kilátás az erőd mellől belépő nélkül  is élvezhető sokan éltek is vele.A funiculare állomás mellett remek piac volt olcsón vettem több fajta gyümölcsöt,majd beültem egy antik cukrászdába.Igen nem csak antik pizzériájuk van.Nem volt még késő,de csak annyi erőm maradt hogy visszatérjek a szállásomra és gyűjtsek egy kis erőt holnapra.




2021.09.01. ( Nápoly)


Nem kellett túl korán kelnem 09 órakor nyitott a  National Archaeological Museum (MANN) ezt választottam második "ingyen" múzeumnak az artecard-dal. 



Megközelítése könnyű L1 metro Museo állomás.Volt még így is kis idő a nyitásig, addig megreggeliztem a mellette lévő Morena kávézóban és benéztem a múzeummal szembeni templomba is.A Gladiatormania időszaki kiállítás és az alagsori egyiptomi gyűjtemény után az emeleti Pompei és környéke gyűjteményt céloztam meg.



A Pompei-ben hátrahagyott arany,üveg,bronz,márvány tárgyak,a kibontott mozaikok,a falról lebontott festmények itt találhatóak hatalmas mennyiségben tematikusan csoportosítva.



Amit Pompei-ben szabadtéren hiányolsz az mind itt van.Külön megérintettek azok a festmények és mozaikok amiket ismertem ,de nem tudtam hogy ide valók.



Egyetlen egy csalódás volt A Faun házában talált óriás mozaik töredék "Nagy Sándor csatája a perzsákkal" 2021 januárban kezdődött restauráció miatt nem megtekinthető.(Pompei-ben az eredeti helyszínem a másolat igen)



Amerikai háziasszonyoknak készült motivációs mozi volt 2010-ben az Ízek,imák,szerelmek (Eat,pray,love)Julia Roberts-el a főszerepben.



A film egyik jelenete a nápolyi L'antica Pizzeria Da Michele-ben játszódik.



Itt ebédeltem meg én is. 12 óra 30 perckor érkeztem kb.10 méteres sor az épület előtt (a környező pizzériáknál senki) a sor gyorsan haladt( kb. 15 perc ),a green pass-t kérték.



Sor állás közben a nyitott ablakon át látható hogy készül a pizza. A film jelenete a 13-as asztalnál játszódott, én a 32-esnél ültem.



 Margaréta pizza 5 euró + 10% szerviz díj.Nagyon finom volt.



Innen a Piazza del Mercado-n keresztül értem el az 1-es villamost, amivel a Garibaldira mentem.Az L1 Metróvonalon megnéztem a díjnyertes Toledo állomást ,



az Universitá-t majd az új Doumo állomástól elgyalogoltam a névadó Dómhoz.




Innen a Scappanapoli-n keresztül értem el a Via San Gregorio Armeno-t a Betlehemesek utcáját.




A Via Tribunali-n találtam magam,a Dante metro felé indultam, 



de előtte lefordultam a Piazza Gesu Nouvo-ra ahol megnéztem a Szeplőtlen Szűz (pestis) oszlopot a Chiesa Gesu Nouvo jezsuita templomot kívülről,mert épp akkor zárva volt.A Dante állomásról a Cavour-ra metróztam. A 182-es busz megálló melletti Carrefour-ban vettem egy kis édességet szuvenírnek,majd a kb.10 percen belül érkező busszal kimentem a repülőtérre (artecard-dal,ami végig jól működött).A gépem W6 2360 NAP-BUD (16A)  20 óra 30 perc helyett 21 óra 24 perckor szállt fel.(állítólag gép csere miatt)és megérkezni is késéssel tudott 22 óra 10 helyett 22 óra 46-kor.A felszállásnál látványos volt a kivilágított város és a sötét Vezuv kontrasztja. Ferihegyen egy barátom várt, akivel az első vonattal 03 óra 02-kor indultunk Debrecenbe és 06 óra 20-ra meg is érkeztünk.Nápoly remek hely azoknak akik tengerpartot keresnek,de azoknak is akik a múzeumokat,kulturális programokat részesítik előnyben.Örültem hogy a város jelképének számító zsebtolvajokkal nem sikerült találkoznom.  Néhol harsány ,de nagyon hangulatos megunhatatlan város.  


   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése