3/20/2020

Nicosia

Larnaca  Nicosia

A téli időszak utolsó filléres repülőútjának azért választottam Ciprust ,mert előző két utam hideg országba vezetett. Larnaca  Debrecenből is elérhető, március hónapra  klubtagság nélkül is a legolcsóbb alapjegy árért.(  UPDATE A hónap második felében törölték a járatokat a járvány miatt )Mivel ez nem munkásjárat a téli időszakban (március végéig ) heti egy járat üzemel, vasárnapi indulással.Nekem nem volt egy hét szabadidőm ezért Luton-on keresztül tértem vissza Debrecenbe.


2020.  március 08. Vasárnap

Majdnem lekéstem a debreceni Nagyállomásról induló 04 óra 10 perckor induló ( egyetlen ) repülőtéri buszt.
A reptéren a vírus miatt semmilyen ellenőrzés nem volt,de a teljes személyzet szájmaszkot és gumikesztyűt viselt. A járatom DEB - LCA   06 óra 10 től 09 óra 55-ig repült W6 7891  ( 3072 wizzair pont ) airbus a320  25F ablak mellett kb. 80 utas ( félház) 


A Földközi-tenger  dél Törökországon keresztüli elérése a repülő út egyik látványos része , a másik a Ciprus szigete mellett való végig repülés .  Larnaca-ba időben érkeztünk a szigeten az időzóna egy órával több mint nálunk A kellemes + 20 celsius fok miatt a nagy kabát és a pulóver szatyorba került.A repülőtéren a  vírus miatt semmilyen  vizsgálat nem volt.A repülőtér első emeletéről indul kb.fél óránként a 425-ös helyi busz,az út kb. 20 perc hosszú,a jegy ára 1,5 euro ,a söfőrnek fizetve.


A busz a repülőtér melletti sós tón keresztül vezet, ahonnan remekül látszik a tó partján álló  Hala Sultan Tekke mecset,a mohamedánok 4.-ik legszentebb helye. A sós tó érdekessége a téli periódusban itt telelő  flamingók csapatának látványa.(nekem már nem sikerült egyet se látnom,csak sirályokat.)

 Larnaca látnivalói nem terhelik meg a turistát, az a kevés is egy kupacban összpontosul, a busz végállomásánál a Finikoudes Beach-nél. A remek napos időben sokan napoztak a parton ,de a vízbe csak a legelszántabbak mertek bemenni.

A parti sétány végén néhány perces sétával érhető el a Larnaca erőd ami még a Bizánci időkből maradt fent.Az épület  udvara és a várfalra való felmenetel ingyenes volt ,ahonnan remek kilátás nyílt a sétányra és a tengerre. (egy piciny belső múzeum  2,5 euro-ért volt látogatható)


A sétányon visszafelé indulva az első mellékutca végén áll a Szent Lázár templom. A templom nemcsak Larnaca ,de egész Ciprus legfontosabb látnivalója. Lázár miután Jézus feltámasztotta (" kelj fel és járj ")


Ciprusra költözött ,ahol leélte hátralevő életét.Emlékére 890-ben sírjának megtalálásakor templomot építettek . A templom alagsorában megtekinthető az üres sír ,mert maradványai sok utaztatás során elvesztek.Páratlanok a templom ikonjai.( belépődíj nincs )Ezután a város sétáló utcáját jártam végig  a Zeonos Kitienos-t,ami a parti sétánnyal párhuzamos  utca.


Az utca végén található az Europa tér ,ami közepén áll a Repülő sirályok  szökőkút.A szökőkút mögött áll a város ingyenes művészeti muzeuma.


A térrel szemben a  jachtkikötő meglátogatásával végére is értem a főbb nevezetességeknek.A nap hátralevő részében a parton lustálkodtam, hallgattam az utcazenészeket.


Étkezni a sétány közepén található McDonalds-ba jártam.Este felé indultam a szállásomhoz 101 hostel Booking-on foglalva ,ami az Europa tértől 600 méterre állt.


A szállásadó azzal fogadott hogy túl foglalás van és bár nem flexibilis a foglalásom ha lemondom, vissza utalja az előre kifizetett pénzem ( 10,8 euro ) Megbíztam benne, becsapott. Az éjszakát a repülőtéren töltöttem,elválasztó nélküli széksoron aludtam reggelig.A repülőtéren rengeteg rendőr járőrözött,de nem zavarták az alvókat.

2020. március 09.

Reggel az első 425-ös busszal 06 óra 20 kor indultam vissza a városba.


A  Finikoudes Beach-i  buszmegálló a távolsági buszok megállója is. A fővárosba Nicosia-ba 07 óra 15-kor indult a következő busz (retur jegy 7 euro ) az út hossza 70 perc volt mert dugóba is kerültünk.Ciprus 1974-es török inváziója óta a város közepén kettéosztott .(A sziget 37 százaléka török megszállás alatt áll. )


A fő buszállomástól pár perc séta a Lendra street a város sétálóutcája ,melynek végén  a turisták "kedvelt"  határállomása áll.A járvány miatt többek között ez az átkelő is le volt zárva.


Nyugat felé 650 méter sétára áll a Lendra Palota ami az ENSZ békefenntartók bázisa, a mellette lévő átkelő a kevesek egyike, amit nem zártak le. Az átkelő egészségügyi megerősítése annyit jelentett, hogy a Török oldalra átlépve, kaptam egy török és angol nyelvű szórólapot a járványról.


Az Óvárosba a  Girne kapun léptem be ,mely előtt egy közepes nagyságú Atatürk szobor állt.Váltottam egy kevés török lírát 6,75-et adtak 1 euroért. majd pár házzal arrébb  értem el A  Mevlevi Tekke Müzesi -t (Dervish Muzeumot )Az udvarában régi török sírkövek vannak kiállítva.Az épületben viaszbábukkal mutatják be a Mevlevi rend szertartásait.


Tovább haladva értem el az Atatürk térre ahol a Velencei oszlop áll 1500 -as évekből ,amikor a terület a Velencei köztársaság része volt.Az oszlop a Saray hotel mellett áll  melynek tetőtéri étterme remek ingyenes kilátó,de nem engedtek fel azt mondták zárva van.Néhány lépés a  2016-ban felújított Kumarcilar Han (Kis Vendégfogadó) ami jelenleg étteremként funkcionál.



Mellette a Büyük Han 1572 -ből(Nagy Vendégfogadó ) ami az egyik jelképe a észak Nicosia-nak kézművesek árulják itt portékáikat.


A fő jelkép nincs messze a Büyük Han-tól a Saint Sophia Catedral 1326-ból ,amit a törökök mecsetté alakítottak Selimiye Camii  néven .

A mellette lévő Nagy Bazár után a Lendra Street török oldalán találtam magam.Indultam visszafelé, útközben megebédeltem egy török vendéglőben és egy diszkontban elköltöttem a maradék lírákat.A határ Görög oldalán egy digitális hőmérővel megnézték nincs e lázam.


Az ENSZ puffer zónájánál meg kóstoltam az utcán termő narancsot ,amivel egész Ciprus tele van.(az athéni utcai narancsnál édesebb volt )


 Bementem a Szent Kereszt templomba aminek nevezetessége, hogy a templom belső része a senki földjén helyezkedik el.Egy kényelmes sétával elindultam a város másik oldalára a Szabadság szoborhoz (kb.1,3km)


A Szabadság szobrot 1973-ban állították,közvetlen mellette áll a korabeli vízvezeték az ottomán korból.


Onnan 2 perc séta a királyinak is beillő   Érseki palota ,bejáratánál üvegvitrin alatt az érseki autók.


Az épület mellet  egy hangulatos kis templom áll,mögötte


a Bizánci múzeum ami egy remek ikon gyűjtemény belépő 4 euro. Innen rövid sétával értem el a Famagusta kaput mely remek állapotban maradt meg a korabeli várfalból.


Visszafelé  benéztem újra a Lendra sétálóutcába, ahol rohamrendőrök védték a határt és több tévé is onnan közvetített. Larnaca -ba 19 óra után tértem  vissza. Vacsora és egy kis búcsú pihengetés után a 425-ös busszal a repülőtérre mentem.A repülőtéren semmilyen egészségügyi vizsgálat nem volt.


A járatom  W9 4462 ( 9.59 euro wizz pontból ) airbus  a321  LCA - LTN  22 óra  55 perctől   01 óra 55-ig majdnem telt házzal repült. 25 E ülésem az utaskísérő mellé szólt. A késői indulás miatt a teljes utat ( 5 óra )végig aludtam.

2020. március 10.

Luton-ban nem sokat időztem,a debreceni járat indulásáig hamar eltelt az idő.  W6 7852  (8.69 font  pont kifogyás miatt forinttal fizetve ) airbus a320  08 óra  50 perctől   12 óra  30 percig , ülésem 19 E-re esett, majdnem telt ház. Debrecenben egészségügyi vizsgálat nem volt .Bevezették viszont az elektronikus útlevél vizsgálatot  amivel időt lehetett spórolni.Az ebédre már haza is értem .


A Larnaca-i hosteles átverése miatt másfél órával később indultam Nicosia-ba, így nem maradt időm iránytaxival lenézni Kyrenia-ba (Girne-be ) Ezt leszámítva tartalmas 2 nap volt ,nagyon jól éreztem magam.Nem kerültem karanténba,nem töröltek járatomat, igazán szerencsésnek mondhatom magam.

A járvány végéig ,utazásaim szüneteltetem. 😕









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése