1/18/2020

Edinburgh

A Wizzair 2019 novembertől repüli a Skót fővárost Edinburgh-öt '' Észak Athénját '',letörve ezzel az évekig monopol helyzetben lévő Ryanair  repülőjegy árait.

2020. január 14.

Előző nap utaztam fel Budapestre, így kényelmesen kiértem Ferihegyre a reggel induló repülőgépemhez W6 BUD - EDI  09 óra 00 perctől  11óra 10 percig (3900 Wizzpont) Airbus A321. A gép kb  80% telítettséggel repült 10 F ( ablak mellé osztott a rendszer jegyet ) Radnóti Zsolt kapitány Németország felett szólt,( verset nem szavalt.)

Edinburgh repülőtere mellett található az UNESCO védettség alatt álló Forth Bridge híd, ami a gép ereszkedése közben jól látható volt.(az első nevezetességet még leszállás előtt sikerült látni.)

A transzfer a városba buszon kívül villamossal is megoldható, aki egy kis sétától nem retten meg, az 4  fontot tud megspórolni, ha az első villamos megállót gyalog teszi meg. A 3 órás repülés után jól esett a tízperces séta.

Ingliston P+R állomástól  a villamosjegy 1 font 70 penny-be került.

Jegyet minden állomáson automatából kell venni ,az érvényesítést a járaton utazó kalauz végzi.A villamosról  a végállomáson szálltam le York place megállónál ( kb 30 perces út )  ahonnan néhány percnyi sétával elértem a Calton Hill-re a város emlékművekkel tarkított dombjára,ami remek kilátóhely is .A dombtetőn megnéztem a Skót nemzeti emlékművet, a Nelson emléktornyot,

és a  szembe sziklát  mely Arthur széke névre hallgat

és a panorámát  a városra és a tengerre is. A dombról lejőve elsétáltam a North Bridge-ig (Ami alatt nem folyó fut, hanem a Waverly központi vasútpályaudvar áll.

A North bridge kőkorlátjai felújítás alatt állnak,

a hídon áthaladva az Óváros neves útjához érünk a Royal mile - hoz ez az út a Hollyrood palotát ( II Erzsébet királynő Skóciai rezidenciáját ) köti össze  az Edinburgh-i várral. A neve is mutatja, hogy 1  mile  hosszú, ami 1600 méternek felel meg.

A Hollyrood palotától kezdtem a sétát, a királynő távollétében múzeumként funkcionál a belépő 16,5 font, ezért csak kívülről néztem meg.

A palotával  szemben található a Skót Parlament modern épülete melynek látogatása ingyenes, de mire oda értem már  zárva volt. így ezt is csak kívülről . A Royal Mile  ódon épületei között haladva bementem a

People Life ingyenes múzeumba ,mely a korabeli skót  életet mutatja be panoptikum figurák segítségével. Tovább haladva a Mile-n a Merkat Cross (Piaci Kereszt ) előtt Skót dudás szórakoztatta a járókelőket. A St Giles katedrális mellett a kövezeten található a

Midlothian szíve mozaik, melyet  a korabeli kivégzésre vezetett  rabok hagyományosan leköptek. (turisták is átvették a hagyományt ,de én kihagytam  a lehetőséget .)

A St Giles katedrális ingyen látogatható,

gyönyörű üvegablakai ámulatba ejtőek.

Tovább haladva a vár előtt található a Camera Obscura ,mely az optikai csalódások múzeuma ,én a még ingyenesen látogatható görbe tükröket próbáltam ki.

Az Edinburgh-i  vár hatalmas méretével ott magaslott előttem.

A vár előtti tér kilátóként is szolgál, a várba belépve egy kevés szakaszt még ingyen meg lehet nézni és a várfalról is ki lehet nézni a pénztársor mellől.  A várból kilépve egy lépcsősoron keresztül jutottam le a Grassmarket-ig, amely egy korabeli piac volt, ma egy igényes pubokkal, éttermekkel zsúfolt  terecske, innen pici (500 méteres )kerülővel jutottam el a Greyfriars temetőbe  (J. K. Rowling a Harry Potter írója a korabeli sírköveken talált neveket  adta regényében szereplőinek.) A Greyfriars templom zárva volt,(a kiírás alapján ritkán van nyitva ) A templom előtt áll  Greyfriars Bobby skye terrier kutya sírja, aki hűségével írta be nevét a Skót történelembe. Gazdájának halála után még 14 évig (haláláig ) őrizte annak sírját.

A templom kertből kilépve Bobby kutya szobrához jutunk, ahol minden turista megáll egy- két kép erejéig.

A szoborral szemben található a Skót Nemzeti Múzeum,(a meglátogatását  a következő napra tettem. ) A Bobby szobortól északra kb. 150  méterre áll a The Elephant House  nevű kávézó, ahol a legenda szerint  J. K. Rowling  papírra vetette  a Harry Potter első fejezeteit .Innen a közelben lévő   szállásomra mentem  Safestay Edingburgh a Royal mile-tól    pár száz méterre áll Agoda-n foglalva last minute-ben  10 ágyas dorm 5 Font/ éj  flexibilis drágább szállásomat, emiatt lemondtam (Az egyik  recepciós  magyar származású.)Szemtakaróval, füldugóval reggelig aludtam.

2020. január 15.

Elsétáltam a St Andrew Square villamos megállóig ,hogy automatából  villamos/ busz napijegyet vegyek 4 fontért az automata mindent zökkenőmentesen csinált, de amikor a jegy nyomtatáshoz ért kiírta, hogy üzemen kívül  se pénz, se jegy. Egy másik automatából újabb 4 fontért , új jegyet kellett vennem. Egy villamos megállót mentem ,majd a Queensferry Street -en  felszálltam a 37- es buszra ,mely elvitt Rosslyn faluba, ami a Da Vinci kód című Dan Brown könyv (és film )egyik kulcsfontosságú helyszíne .

"Hol penge és kehely őrzi a kapukat "

A regény és a film világsikere után nagyon felkapottá vált a turisták körében. A buszról a Rosslyn Hotel megállónál szálltam le, innen pár perc séta a kitáblázott úton a kápolna .A kápolnába nem mentem be, ennek két oka volt az egyik a 9 fontos belépő ,a másik ok ,hogy jóval nyitás előtt érkeztem. A kápolnát körbejártam a kitaposott kis ösvényen ,ami a kápolna kerítésén kívül vezetett, közben csodálva a dombról a panorámát a völgybe és a kápolnát ahol a kerítés belátást engedett .A 37-es busszal visszatértem Edinburgh-be, de  túl mentem két megállóval a Queensferry streeten így eljutva a festői kis faluba Dean Village-be.A Dean Bridge megállóban szálltam le, a hídról remek panoráma nyílt az alatta zubogó Leith patakra ,

melyet utána lentről is megnéztem. Innen vissza buszoztam a Princess Street sétálló utcáig, ahol  előbb bejártam a vele szemben lévő Princess Street Garden-t.  A kertben több szobrot is megnéztem először a szökőkutat ,

majd Wojteket a részeges katona medvét,

a Skót katona lovas szobrát majd

a Walter Scott emlékművet.

Visszafelé a másik oldalba megnéztem az üzleteket.

az egyik üzletben skót whisky kóstolóba is bele keveredtem .

Tradicionális nemzeti ételként Skót tojást vettem ( fűszeres hús bundában, kisütött főtt tojás) A gasztronómia után villamossal elmentem a York place-ig ,ahol átszálltam a 11 es buszra ,amivel elmentem a végállomásra az Oceán Terminal nevű bevásárlóközponthoz amely II. Erzsébet királynő Royal Yacht Britannia hajója mellé épült( a belépő 17 font)

A második emelet Britannia View Restaurant-ból nem csak a hajó, de a királynő autója is remekül látszott .

Visszatértem a városba és az első napon kihagyott Nemzeti Múzeumba mentem .A múzeum ingyenesen látogatható, de a hetedik emeleti kilátóterasz a szeles idő miatt le volt zárva. A múzeumban az emberi kultúra számtalan tárgya van összegyűjtve, ezek közül talán

a leghíresebb Dolly a világ első klónozott bárányának kitömött teteme.

Sokan megcsodálták a minden órában zenélő Milleneum órát

nagyon tetszett a Lewis sakk készletből kiállított pár figura is.Repülőgépek, versenyautók, motorok, de sokáig nézegettem az egyiptomi gyűjtemény páratlan darabjait is. Mikor a múzeumból kijöttem, már nagyon fáradt voltam .A Royal Mile felől mentem vissza a szállásra és

még utoljára hallgattam egy kicsit az utcai skót dudást.

2020. január 16

Ez a nap a haza utazásról szólt Az 05 óra 30 perces első  villamossal mentem ki a reptérre.( az automata most nem rabolt ki.) A gépem 08 óra 50 perckor   indult W6 2226 EDI-BUD (3900 wizzpont ) most csak Airbus A320 jegyem 26 D -re szólt, de mindenkinek jutott kedvére való ülőhely, mivel kb. 60 utas utazott a gépen. Simon Martin kapitány is keveselte az utasok számát mikor tájékoztatást adott Németország felett.Időben érkeztünk. Ferihegyen egy barátom várt, együtt vonatoztunk haza Debrecenbe. Nagyon jól éreztem magam. A kinti időjárásban kellemesen csalódtam, itthon sokkal rosszabb idő volt, mint kint.Skóciát csak ajánlani tudom, aki több napra érkezik az sem fog unatkozni.A könnyű elérhetőség miatt, sok helyen hallottam magyarokat beszélgetni.