10/30/2019

Tirana

Tirana ( 3 órás városnézés )

A Wizzair a Magyar állammal kötött közszolgáltatási szerződés keretében repüli az Albán fővárost Tiranát (is ).Az Adria közelsége miatt a hideg hónapokat leszámítva nagyon népszerű a járat.A Tiranába érkezés és a Budapesti visszaút között a Wizzair még repül egy  Dortmundi kört,így Tiranában összesen hét órát lehet eltölteni napon belül.A reptéri ki-beléptetés és az óránként induló reptéri buszhoz való igazodás ebből értékes órákat rabol el.Nekem úgy maradt nettó három óra hogy a megérkezés után taxival mentem be a városba.

Nene Teresa International Airport


2019. október 29.

Előző nap utaztam fel Debrecenből Budapestre,így időben kiértem Ferihegyre. A gépem W6 2233 airbus320  HA-LWR ( 2990  Wizzair pont )telt házzal repült.Ablak mellett sikerült ülnöm 21A,a sűrű felhőzet csak az Albán Alpoknál tisztult ki, addig nem volt látnivaló.
Albán Alpok

Molnár László kapitány útközben részletes tájékoztatást adott a repülés részleteiről.07 óra 02 perckor indultunk (7 perces késéssel) és 08 óra 01 perckor érkeztünk meg (19 perccel hamarabb )a Teréz anyáról elnevezett repülőtérre.A terminálig való buszoztatás és az útlevél ellenőrzés nem volt sok idő.(A reptér nagyon kicsi,nagy forgalmat nem bonyolít )A repülőtéri buszmegálló a terminálból való kilépés után balra található,a transzfer (LUNA busz) minden egész órában indul irányonként 300 lek az ára.Mivel még 35 perc volt a buszindulásig egy ott várakozó családdal összeálltam és egy ott kínálkozó magántaxissal elindultunk Tirana központjába.(500 lek-kel pótoltam be a taxiba )A Szkander bég téren álló Történelmi múzeum mögött tettek ki.
Történelmi múzeum (Hoxha cserélgette a mozaikon szereplő valós arcokat ,ahogy  kivégeztette a rajta szereplőt )

Remek napos idő volt egész nap, öröm volt a városnézés, a 25 celsius fokos melegben.A kicsi belvárosban a főbb látnivalók nagyon közel vannak egymáshoz,kényelmes tempóban minden elérhető.
Szkander bég tér

A Szkander bég téren a bég lovasszobrán kívül megnéztem a felújítás alatt álló Ethen bey mecsetet,az Óratornyot (Kulla e Sahatit ), az Opera házat , és a már említett Történelmi múzeumot, melynek mozaik homlokzata a város jelképe.Az óratorony mögött a Városháza mellett áll a BunkArt 2 földalatti bunker múzeum.(Albánia diktátora Enver Hoxha a hidegháború éveiben több százezer bunkert építettet.A két legnagyobb múzeumként funkcionál.)
BunkArt 2 belülről

Innen 2 perc sétával értem el az Jézus feltámadása Orthodox Katedrálist melyet 2012- ben adtak át,(de belül már a féloldal fel van állványozva)Innen a Rinia park következett mely teljes egészében felújítás alatt áll,de a Függetlenség emlékműve a kerítésen kívülről is fényképezhető.

Függetlenségi emlékmű a széttúrt Rinia parkban

(A TIRANA betűszobrot elbontották)A Bulevardi Dëshmorët e Kombit fősugárút másik oldalán áll Sou Fujimoto 2013-as építmény műalkotása a Reja ( a felhő )Nekem fotókon nagyobbnak tűnt, mint a valóságban.

Reja (a felhő )

Lana a folyó

A sugárúton tovább haladva következett a város "folyója" a Lana , amit egy jobb ugró át is tudna ugrani.A "folyó"-tól 500 méterre áll a Blloku negyedben  Enver Hoxha korabeli villája (belülről nem látogatható )
Enver Hoxha volt villája

Innen már nincs messze a Teréz anya tér ahol a központi épület a Tiranai egyetem épülete.A sugárúton a másik oldalban indultam visszafelé kb 700 méter visszafelé a "folyó", ami mellett áll a Piramis, ami néhány éve még a hajdani diktátor Enver Hoxha mauzoleumaként és múzeumaként funkcionált, mára a romos épület annyira életveszélyessé vált hogy körbe is kerítették, tilos a közelébe menni.

Hoxha piramisa

A piramis melletti kis hídon újra átkeltem a Lana folyón ami a Szent Pál katolikus katedrálisba vezetett melyet 2002-ben adtak át.Az épület udvarában áll Teréz anya szobra a katedrálisban a mozaik képe díszíti a falat.

Teréz anya a Szent Pál Katedrálisban...

...és előtte

A folyó mellett kelet felé 500 méter a Tímárok hídja félúton a Törökök által épülő Nagy Mecset magasodik.

Tímárok hídja
Az épülő Nagy Mecset

A mecset melletti  George W. Bush utcán indultam visszafelé a reptéri buszhoz útközben néhány percre még benéztem a Toptani shopping centerbe és megálltam a Kapllan Pasha türbéjénél is.

Toptani shopping center

Kapllan Pasha türbéjé

Mivel kicsit korábban érkeztem a buszhoz még volt idő pár percre vissza menni a Szkander bég térre búcsúzni Tiranától.A transzfer busz időben megérkezett, a buszon sok magyar szót lehetett hallani.A reptéri Conad élelmiszer boltban elköltöttem a maradék lek-et,az árak annyira nem olcsóak .(lehet hogy kevés helyet láttam.)A biztonsági ellenőrzés előtt a városban vett Burekokból megebédeltem.

Burek

Az online check-in-t nem ismerik,a reptéri utasfelvétel ingyenes.A gépem W6 2234 airbus320  HA-LWR ( 2990 wizzair pont )telt házzal repült Budapest felé is.15 óra 02 perckor 2 perc késéssel indultunk és 21 perccel hamarabb 16 óra 04 perckor érkeztünk meg. Az ülésem 13 C vészkijárathoz szólt (a lábam kényelmesen elfért ).Molnár László kapitány még nem volt fáradt, Belgrád felett adott tájékoztatást.Kellemetlen volt a 25 celsius melegből az itthoni 10 celsiusba csöppeni.A reptéren Zoli barátom várt akivel a 17 óra 43-as IC-vel haza vonatoztunk Debrecenbe,nem sokkal 20 óra után érkeztünk meg.Nagyon hangulatos város Tirana,kedves emberek csak ajánlani tudom mindenkinek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése