6/14/2019

Basel

Nagyon rövidke Basel

(Ultra Low Cost )

December közepén indított Debrecenből járatot Basel-be  a Wizzair. Mivel még Svájcban nem jártam és sok időpontra 2990 ft-os volt a jegyár,egyértelmű volt hogy mennem kell.
Debrecenből heti két járat üzemel a legrövidebb vasárnaptól szerdáig négy nap lett volna,de lerövidítettem másnapi Budapesti visszautazással.


2019.06.12.

Az indulás napján még otthon megebédeltem,a debreceni reptérre a 13 óra 10 perces helyi busszal mentem ki.A járatom DEB-BSL W6 7893 (2990 wizz pont) Majdnem telt ház ! A helyem ablak mellé szólt. 15 óra 09-kor indult, 17 órakor landolt (25 perces késéssel).Basel közös repteret használ a franciákkal EuroAirport néven.
 EuroAirport ( A francia Saint Louis területén)


A reptérről gyorsan kiverekedtem magam,meglepett hogy nem volt útlevél ellenőrzés.(Svájc nem Uniós ország.)Az épület előtt a buszmegállóban 2db BVB zöld  jegyautomatából lehet  buszjegyet venni.Az automata nem fogad el Visa és Mastercards kártyát és nem fogad el papírpénzt sem.A terminál épületében senki nem váltott pénzt,kénytelen voltam venni 1db banánt 2 euro-ért (az volt a
legolcsóbb) az ottani étkezdében hogy apró pénzhez jussak.Megvettem a Basel napijegyet másodosztályra 9 euro-ért.(az automata svájci frankon kívül elfogadja az euro-t is.)
Basel-be az 50-es számú busszal lehet beutazni ami 6 percenként közlekedik.A Kannenfeldplatz-on szálltam át előbb az 1-es,majd arról a 3-as villamosra, amely a város régi városkapujánál a Spalentor-nál tett le,mely az 1400-as években épült,és szép állapotban maradt meg.
 SpalenTor  (városkapu )


Tovább mentem a 3-as villamossal,majd a 6-ossal, mely elvitt a Rathaus-hoz a városházához.A gótikus épület 1504-ben épült,a vaskapuja nem volt zárva így a belső udvarba is be lehetett menni.
  Rathaus (városháza)

 A  Rathaus belső udvara

Az épület előtt fekszik a nem túl nagy Markplatz (piactér) ahol napközben zöldség, gyümölcs és virág árusítás folyik,mível 18 óra után értem oda ezt már nem láttam.A tér közepén munkálatok folynak intarziás rozettával díszítik a  kőburkolatot.A városháza mellől nyílik a Freie strasse a város sétálóutcája.melyen keresztül kényelmes  sétával érhető el a város jelképe a Münster (a katedrális),mely 1019-től 1500-ig épült.
 Freie strasse ( sétáló utca )
 Obladi oblada  a Freie strasse-n a Posta székháznál

 Münster ( a katedrális )

Sajnos 17 órakor bezárt,de kívülről is impozáns építmény.A katedrális mögött kilátó helyezkedik el a Rajna folyóra néző panorámával,mellette lépcsősoron
lehet lemenni a Rajna két oldalát összekötő,drótkötéllel mozgatott  komphoz a Pfalz-hoz.
 A Rajna a Münster mögötti kilátóból

A katedrális oldalában helyezkedik el a templom kerengője kis udvarral sok fali sírbolttal.Az innen nyíló Rittergasse strasse végén már látszik a Kunst Museum új szárnya. A vele szemben lévő régi rész szét van túrva.17-től 20-ig szerdán ingyenesen lehetne látogatni ,de a héten zajló Art Basel miatt 16 CHF -ot akartak kérni.Az időm szűkössége miatt keveset láttam volna belőle.

 A Kunst Museum régi oldala felújítás alatt áll


A múzeumtól a 300 méterre álló Rajnán álló Wettstein hídra mentem, ahonnan remek panoráma nyílt az egész városra.A város tele van baziliszkusz szobrokkal volt a sétáló utcán is egy ilyen szökőkút,de itt a hídlábánál egy méretes darab (Basilisk von Ferdinand Schlöth.) Az ellenkező irányban 450 méter sétára található Jean Tinguely mechanikus  szobra a Carnival Fountain.

 Jean Tinguely Carnival fountain

A vicces szökőkút mögött szálltam fel a 8-as villamosra és a Rheingasse megállóban szálltam le a zászlókkal díszített Mittlere hídnál, ahonnan  a folyó túl oldalán álló Hotel Trois Rois (Három Királyok Hotel)látható ami 1681 óta áll, és rengeteg történelmi személy fordult meg benne.

 Magyar  "mutatványos " a  Mittlere hídnál

Visszaszálltam a 8-asra és Kleinhüningen-nél szálltam le,innen 1 kilométer séta a dokkon keresztül a DreiLandereck ( Háromország emlékmű ), mely a francia-német-sváci határ metszésponján áll, rakétára hasonlító szobor.
                             
 Dreilandereck ( a három ország metszéspontján )

Vissza tértem a 8-as villamoshoz és a Dreilanderbrücke megállóig mentem, ami már Németország területén helyezkedik el Weil am Rhein a kisváros neve, villamossal léptem át a határt.A megálló melletti Rhein Center-ben lévő Marknauf-ban vásároltam , és a Mcdonalds-ban megvacsoráztam.A Dreilander brücke-re (Háromország híd) felmentem ,de nem mentem át Franciaországba . 22 óra körül járt besötétedett,a 8-as villamossal visszamentem Svájcba, a Banhof SBB-n (Vasútállomás) szálltam le,és itt szálltam át az 50-es buszra, amivel kimentem a reptérre.A sleepinginairport jókat írt a reptér svájci oldalán a legfelső szinten lévő ingyenes nyugágyakról,amit nem találtam meg.Helyette egy hatalmas Jean Tinguely mechanikus szobor állt a Luminator.A  francia oldalon viszont találtam egy csendes nyugis helyet.(Basel-ben a legolcsóbb szállás árak 10 000 ft -nál kezdődnek,de  a szállás árak tartalmaznak  az ott lét idejére  Basel Card-ot  )

 Jean Tinguely Luminator    (részlet )

2019.06.13

Újra bemenni Bázelbe kevés volt az idő,ami a gépem indulásáig hamar elrepült.
BSL-BUD W6 2270  ( 11,99 CHF - 3375 wizz pont ) 13 órától, 14 óra 23-ig (8 perc késés)Telt ház ! Mivel jegyem nem az ablak mellé szólt, ezért az  utat végig aludtam.
15 óra 24 perces személy vonattal este 19 órára Debrecenben voltam.A Svájci 17 celsius fokos kellemes jó idő után nem volt jó érzés az itthoni 31 fok,( a hozott csokik megolvadtak.)  Remekül éreztem magam !

                          

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése