5/15/2019

Oslo



Egy remek nap Oslo-ban

( Ultra Low Cost )


Európa északi országai eddig kevés kivétellel(Dánia,Svédország ) kimaradtak az utazásaimból.
Ezen a mulasztásomon javítottam most egy kicsit a Norvég főváros Oslo meglátogatásával, melyet a  Wizzair 2019 áprilisban indított új járata tett lehetővé. 

2019.05.12.

Szombat este vonatoztam fel Debrecenből és egy barátomnál szálltam meg, aki vasárnap reggel Ferihegyre is kivitt.A gépem W6 2417 BUD-OSL (2990 wizzair pont) időben indult (06 óra 10 perc) és idő előtt 20 perccel korábban érkezett Oslo Gardermoen repterére(08 óra 25 perc).Az A321-es gép majdnem teltházzal repült a székem 18F ablak helyett a falra nézett.Molnár László kapitány az út során némasági fogadalmat tett.  Norvégia a Schengeni övezethez tartozik ezért  útlevél ellenőrzés nincs a két ország között.

A csomagfelvevő helyen kitett ivókútból vizet vételeztem ( boltban egy
fél literes 25 korona kb.840 ft )A zöld folyosót elhagyva jobbra található a reptérbe épített vasút állomás.A kihelyezett jegy automatában nem találtam a napijegy opciót,ezért átballagtam a mellette található 7 eleven boltba, ahol 246 koronáért (8241 ft) vásároltam egy Ruter 24 órás minden zónára érvényes napijegyet.A reptér miatt kell a minden zóna.A napijegy érvényes a VY korábbi nevén NSB vonataira,amely a legolcsóbb transzfer a városba.A 09 óra 03 perces R10-est el is értem.(Jó még az R11 és az L12-es vonat is a város központhoz )A vonat 23 perc alatt ér Oslo S-re a központi pályaudvarra.Remek napos idő fogadott és egésznap az is maradt,ez megadta az egésznaphoz a jó hangulatot.(pár nappal korábban még esőt jósoltak,és jövetelem előtt napokig esett.)Az állomásról kilépve a Tourist Visitor Center-be mentem ingyen térképekért, melyeket évek óta hordok ismerőseimnek képeslap helyett.Oslo a világ legdrágább városa,nekem az  első olyan város ahonnan más szuvenirt nem vittem haza.A város jelképe a Tigris szobor a Visitor Center mellett helyezkedik el 4,5 méter hosszú,bronz  Elena Engelsen szobrásznő munkája.(Egy korabeli vers miatt Oslo
a tigris város)
Elena Engelsen A tigris

Innen sok látványosság érhető el kis sétával, én először az Operaházhoz mentem, mely 2008-ban lett átadva.A modern épület olyan mintha a vízbe csúszna,a lejtős falain fel lehet sétálni a tetejére ahonnan jó kilátás van az öbölre és az Akerbrygge kikötőre.
  Operaház (nappal szembe fotózva )

 Akkerbrygge kikötő az Operaház tetejéről
     
Benéztem az épületbe is.(ingyenes a bemenetel) Visszasétáltam a tigrishez és az onnan induló sétálóutca a Karl Johans gate felé vettem az irányt,nemcsak menő boltok hanem a város nevezetes épületei is itt találhatóak.

Karl Johans gate délelőtt még kevés járókelővel

Először a Domkirke a katedrálist érjük el, mely 1697-ben épült,királyi esküvők helyszíne is.Érkezésemkor a 11 órás vasárnapi misére készülődtek a gyerek kórus próbált.A parlament a Stortinget, nincs ide
messze kb 200 méter.A parlament mellett található a Grand Hotel ahol többek között a Nobel békedíj nyerteseit szállásolják el.A következő utcában betértem a McDonald-ba, ahol a mobilalkalmazást átállítva Norvég nyelvre elérhetővé váltak az itteni kuponok amiknek segítségével 10 koronáért (330 ft) megkávéztam,és a heti akcióból kipróbáltam a vegán nuggets-et (zöldség fasírt 4db ) 10 korona (330 ft) áron.A klasszicista Oslo-i egyetem következett vele szemben a Nemzeti színház (normál jegy 520 korona kb 17400 ft)A szinház előtt balra Ibsen szobra,innentől a királyi palotáig(kb.500méter) a járdán Ibsen idézeteket lehet olvasni norvégul.A királyi palota Det Kongelige Slott
szintén klasszicista épület.Előtte XIV Károly János király lovas szobra.

 Det Kongelige Slott (a királyi palota )

Mindennap fél 2-kor ünnepélyes őrségváltás,de én túl korán érkeztem, később nem jöttem vissza.A palota őrök szeretik ha fotózzák őket,néha mosolyognak is.

 Őr a királyi palotánál                           

Visszasétáltam a színházig aminek a másik oldala melett található a Városháza.A vöröstéglás épület 1950-ben épült minden évben itt osztják ki a béke Nobel díjat és hozzá 9 millió svéd korona kézpénzt.(Norvégia és Svédország unióban voltak, azért a közös díj ),érdekesége még a sziderikus időt mutató óra és még a Munch festőről elnevezett terme.

  A Városháza a kompról

Az épületet ingyen lehet látogatni, amikor nincs semmilyen rendezvény, amikor én mentem sajnos volt.Igy az épületbe nem jutottam be.A város háza meletti Nobel Peace Center-ben  interaktiv kiállítás mutatja be a béke Nobeldíj történetét 120 korona felnőtt jegy (kb.4000 ft)nem tartottam fontosnak kihagytam.Az épület melett már a fent említett Akerbrygge kikötőbe érkeztünk.

 Búvár szobor az Akerbrygge kikötőben

Egy rövid kikötői séta után a hajókázás következett.A napijegyem érvényes volt az Oslo fjord
szigetei közötti utazásra,a legrövidebb utat választottam B1X komp Hovedoya szigetére ami kb 10 perces hajó út oda, ott kb. 5 perc várakozás és utána 10 perc vissza.A komp tetejére is ki lehetett ülni ahonan remek panoráma nyilt A Városházára,az Akershus erődre a másik oldalon a muzeum szigetre Bygdoy-ra,s a hajómuzeum épületeire.

A Fram museum a kompról

A hajókázás után a 12-es villamosra szálltam a kikötő mellett és elmentem a Birkelundeni külvárosi bolhapiacra ami vasárnaponként 12 órától 19-ig van nyitva.Kicsi,gyorsan bejárható.Nem vettem semmit.Itt tapasztaltam meg , hogy a Rema1000, a Kiwi és egyéb Tesco szerű szupermarket láncok vasárnap zárva tartanak.(kis boltban azért vásároltam zsemle 3 korona kb. 100 ft )Visszaszálltam a 12-es-re és a másik irányban elmentem a Vigeland parkba.Gustav Vigeland több mint 200 szobra található itt,amik a családi kapcsolatokat mutatják be.A leghíresebbek a hisztis gyerek,az életkerék,a monolith.
 Gustav Vigeland Monolith

 Gustav Vigeland A hisztis gyerek ( a kézfejét pótolták ,mert valaki elvitte szuvenirnak )

Nagyon hangulatossá tették a parkot az utcazenészek.A helyiek sokan sétálgattak, piknikeltek a jó időben.Villamossal 2 megálló volt ide Majorstuen ahol átszálltam az 1-es Tbane-ra (metro) és elmentem  a Holmenkollen sísánchoz, ami a metrotól pár perc séta. Majorstuentől a metro a felszínen közlekedik hegyre fel.
  A Homenkollen étteremnél remek kilátás nyílik az Oslo fjord-ra.


  Homenkollen sísánc (kicsi koromban rengeteg sílesiklást néztem a tévében )

A sísáncra jó pénzért fel lehet menni ,de én megelégedtem az ingyenes körbe járásával.A metróval visszatértem a Nemzeti színházig.A Karl Johans street-en már sokkal többen voltak, mint délelőtt.A parlament előtt demonstráció zajlott.A McDonalds-ban megvacsoráztam, majd átsétáltam és felmentem a fent említett Akershus erődbe.A fizetős muzeum részek már zárva voltak, a területet palota őrök védték.Láttam fent az ágyúkat és remek kilátás nyílt az öbölre.Visszasétáltam a Jerbanetorget-re (központi pályaudvar) és az innen induló 54-es busszal Mollerveien megállóig mentem a hippi negyedbe.
Street art a hippi negyedben

Innen 200 méter a Bla nevű kocsma ahol 1998 óta (21 éve ) minden vasárnap ingyen koncertet ad a Frank Znort Quartet.
 Frank Znort Quartet

Az együttes quartet sose volt, kb 12 fő állt a színpadon profi rock and rollt játszottak.A 3 setből az első 50 perceset néztem meg.Nemcsak a zenekar a közönség is szuper volt, sokan táncoltak.(0,5 cent pálesz 92 korona kb 3000 ft,fél liter ásványvíz 46 korona kb.1500 ft,deci bor 92 korona kb 3000 ft )Busszal visszamentem a Jerbanetorget-re (központi pályaudvar) és az érkező R11-es vonattal a reptérre mentem.Szállást nem foglaltam,a sleepinginairports-on nagyon pozitiv értékeléseket kapott Gardermoen.Elválasztó nélküli műbör széksoron aludtam reggelig az első emeleten.A reptér csendes volt, a légkondi normál hőmérsékletű, hozott hálózsákomra nem volt szükség.

 Jerbanetorget (főpályaudvar )

                       

2019.05.13.

05 óra 30-kor keltem.A gépem indulásáig megreggeliztem,és körbe néztem a reptéren.A gépem a D8 kaputól indult.A digitális táblán azt is feltüntették mennyi perc gyalog út van a kapuig. A kapu előtt egy klimatizált üvegvitrinben Edward Munch két festménye volt kiállítva promótálva a Munch museumot, ahova a 120 koronás (4000 ft) belépő miatt nem mentem be.Végül csak láttam két festményt a mestertől. A gépem W6 2418 OSL-BUD (2990 wizzair pont ) 09 óra 20 perckor indult,11 óra 50-kor érkezett Budapestre.Az A321-es gépen összesen 80 fő utazott,mindenki oda ült ahova akart,nekem az 5F-re esett a választásom.Dávid Csaba kapitány nem volt beszédes kedvében.A gépből én szálltam ki elsőnek,így sikerült elérnem a 12 óra 18-perces személy vonatot Debrecenbe.Nagyon jól éreztem magam,bár a béke Nobel díjat nem sikerült megkapnom.Remélem következő északi utamon sarki fényt is sikerül látnom.(májusban már nagyon ritka.)Ajánlom mindenkinek Oslo-t,az árszínvonalát leszámítva remek város.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése